چکیده:
نظریهی خودتعیینگری بیان میکند که ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی که شامل سه نیاز خودمختاری، شایستگی و ارتباط است، منجر به انگیزش درونی میشود. پژوهش حاضر به بررسی ارتباط نیازهای بنیادین روانشناختی و انگیزش درونی دانشآموزان دختر شهر تهران در درس ریاضی میپردازد. به این منظور، 382 دانشآموز دختر با روش نمونهگیری خوشهای از پنج مدرسه انتخاب شدند و به مقیاس انگیزش درونی و نیازهای بنیادین روانشناختی پاسخ دادند. نتایج تحلیل نشان میدهد که ضریب همبستگی بین انگیزش درونی و خودمختاری 0/062است که نشاندهندهی عدم وجود ارتباط بین این دو مولفه است. رابطهی انگیزش درونی با مولفههای شایستگی 0/402، ارتباط با معلم 0/317و ارتباط با همکلاسیها 0/237به دست آمده است. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که دو عامل شایستگی و ارتباط میتوانند انگیزش درونی را پیشبینی کنند. به عبارت دیگر، 6/19 درصد واریانس شایستگی و ارتباط با معلم میتواند تغییرات انگیزش درونی را تبیین میکند. با توجه به سطح معناداری، مقدار به دست آمده معنادار است.
خلاصه ماشینی:
پيش بيني انگيزش دروني دانش آموزان دختر از طريق نيازهاي بنيادين روانشناختي در درس رياضي Prediction of Intrinsic Motivation of Female Students through Basic Psychological Needs in Mathematics مهشاد اوچاني * Mahshad Ouchani جواد حاتمي ** Javad Hatami الهه حجازي ** Elahe Hejazi Abstract چکيده نظريه ي خودتعيين گري بيان ميکند که ارضاي نيازهاي بنيادين Self-determination theory (SDT) states that روانشناختي که شامل سه نياز خودمختاري، شايستگي و ارتبـاط ,satisfaction of basic psychological needsاست ، منجر به انگيزش درونـي مـيشـود.
Keywords: intrinsic motivation, basic psychological needs, competency, autonomy, relatedness ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * کارشناسي ارشد روانشناسي دانشگاه تهران email: mahshad.
1 Self Determination Theory در پژوهش جواهري (١٣٩٠) که رابطه ي ارضاي نيازهاي بنيادين روانشناختي (خودمختاري، شايسـتگي و ارتباط ) با انگيزش تحصيلي (دروني، بيروني و عدم انگيزش ) و پيشرفت تحصيلي بررسي شده است ، نتايج نشان ميدهد که بين نيازهاي بنيادين روانشناختي و پيشرفت تحصيلي رابطه ي معنادار وجود نـدارد.
لذا اين پژوهش در نظر دارد به بررسي ارتبـاط بـين نيازهاي بنيادين روانشناختي و انگيزش دروني در دانش آموزان دختر پايه ي پنجم در شهر تهران بپـردازد.
جدول ٢ نشان ميدهد از بين ٤ عامل خودمختاري، شايستگي، ارتبـاط بـا معلم و ارتباط با همکلاسي، دو عامل شايستگي و ارتباط با معلـم بـه ترتيـب وارد رگرسـيون شـده انـد و انگيزش دروني را پيش بيني ميکند.
شايستگي: نتايج به دست آمده نشان ميدهد شايستگي عامل معتبري براي پيش بيني انگيزش دروني است .
Multilevel modeling of motivation: A Self- determination Theory analysis of basic psychological needs.