چکیده:
نویسندگان این مقاله مدعی ظهور گونهی جدیدی از تشبیه به نام «تشبیه تاریک» در شعر منثور معاصر فارسی هستند که متأثر از ترجمه به وجود آمدهاست. در تشبیه تاریک تصور وجه شباهت برای دو سوی تشبیه یا یکی از طرفین، با توجه به اجزای کلام، قابل توجیه و درک نیست، از این رو فهم روشنی از تشبیه حاصل نمیشود. ابتدا، موضوع تأثیرپذیری و جریان ترجمهی شعر به اختصار توضیح داده شدهاست. در بخش بحث و بررسی، پس از ارائهی تعاریفی از تشبیه، «تشبیه تاریک» معرفی و نمونههای شعری مرتبط نیز بررسی شدهاست. سپس نسبت تشبیه تاریک با ابهام و مسألهی معنا، بلاغت و زیباییشناسی بحث شدهاست. وجه مشترک تمام این بخشها، عدم توجه به معنا و اولویت ندادن به آن است که در تشبیه تاریک نمود دارد. این سه بخش، به منظور روشن شدن ابعاد تشبیه تاریک و نیز تقویت فرض تأثیرپذیری است. به زعم نویسندگان مقاله، دریافت و فهم نادرست شاعران از این بخشها، فرایند تأثیرپذیری را تقویت و تسهیل کردهاست. شخصینویسی، ترجمهی نامناسب و توجه نکردن مترجم به ارجاعات برونمتنی در ترجمه از جمله عوامل زمینهساز شکلگیری تشبیه تاریک بیان شدهاست.
خلاصه ماشینی:
"در ایـن مقاله نوعی از تشبیه را معرفی می کنیم که در آن تصور و در نظر گرفتن وجه شباهت بـرای دو سوی تشبیه یا یکی از طرفین ، با توجه به اجزای کلام ، قابل توجیه و درک نیست ؛ از این رو، فهم روشنی از تشبیه حاصل نمی شود و تشبیه ، تاریک است .
سعی داریم ضمن تعریف و مشخص کردن ویژگی های این نوع تشبیه ، به نسبت آن بـا بلاغت سنتی و جدید، ابهام و مسألة معنا و زیبایی شناسی جدید بپـردازیم ؛ چراکـه ایـن هـا عواملی هستند که از یک سو باعث شکل گیری این تشبیه و از سوی دیگـر تسـهیل کننـدة گرایش شاعران منثورنـویس داخلـی بـه آن بـوده انـد.
نویسـندگان مقالـه سـعی دارنـد بـه پرسش های زیر پاسخ دهند: تشبیه تاریک چه ویژگی هایی دارد؟ نسبت این نوع تشبیه با بلاغت ، زیبایی شناسی و موضوع ابهام چیست ؟ نقاط اختلاف و اشتراک تشبیه تاریک با انواع قدیمی و جدید تشبیه چیست ؟ با توجه به حوزه های نظری مختلـف ، تأثیرپـذیری در شـعر منثـور معاصـر فارسـی در خصوص تشبیه تاریک ، محصول چه عواملی است ؟ ٢.
ذکر تمام این تشـبیه هـا در تمـام اشـعار شاعران منثور معاصر ممکن نیست ، بنابراین یک نمونه برای چند شاعر نام آشـنا و در عـین حال متفاوت با یکدیگر، ارائه شده است تا نشان دهیم ، کاربرد این نوع تشبیه مختص سبک و نوع شعری خاصی نیست و در اغلب شاعران شعر منثور، صرف نظر از تفاوت های آنـان دیده می شود."