چکیده:
انتخاب افراد برای بازدید از یک مقصد، از سویی به ویژگیهای آن بستگی دارد و از سوی دیگر به انگیزههای متفاوت بازدیدکنندگان وابسته است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بخشبندی و تعیین نیمرخ گردشگران ساحلی با استفاده از رویکرد بخشبندی بازار اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را گردشگران ساحلی شهر بوشهر تشکیل میدهند. با استفاده از رابطه کوکران، حجم نمونه 207 نفر بهدست آمد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامهای که دربرگیرنده دو بخش بود، گردآوری شد. در بخش نخست پرسشنامه، عوامل انگیزشی جذبکننده افراد به مقصد بررسی گردید و در بخش دوم، امکانات مقصد از دید گردشگران ارزیابی شد. بهمنظور تحلیل دادهها، از رویکرد نقشههای خودسازمانده که یکی از روشهای مبتنی بر شبکههای عصبی مصنوعی بهشمار میرود، استفاده شده است. یافتههای پژوهش به شناسایی سه دسته متفاوت از گردشگران ساحلی با انگیزههای مختلف بازدید منجر شد. این سه دسته از گردشگران، دنبالکنندگان جاذبههای ساحل و فعالیتهای گوناگون، تفریحگرایان و دنبالکنندگان استراحت نامگذاری شدند. بر این اساس، راهبردهای بازاریابی برای توسعه فعالیتهای گردشگری متناسب با هر بخش پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"میانگین ویژگی های بخش بندی مربوط به هر خوشه از گردشگران درصد فراوانی جاذبه ها فعالیت ها استراحت دسترسی تسهیلات 48/8 3/82 4/13 4/28 3/48 3/77 34/30 2/55 3/35 3/17 3/09 3/32 16/91 3/15 3/72 4/12 2/18 2/83 ویژگی ها خدمات فرعی خوشه ها خوشة اول 3/60 خوشة دوم 3/40 خوشة سوم 2/22 ویژگی های ابعاد پژوهش ارائه شده در جدول ٣ نشان مـی دهـد کـه گردشـگران خوشـة اول بیشترین نمره را در جاذبه ها، فعالیت های مختلف و همچنین اسـتراحت دریافـت کـرده انـد؛ ایـن درحالی است که ویژگی های یادشده برای خوشة دوم کمترین مقدار را دارند.
) همان گونه که در ویژگی های ٧ و ٩ نقشه ها نشان داده شده است ، برای این بخش از گردشگران کمترین مقدار را دارد؛ در حالی که برای بزرگ ترین خوشه (خوشة اول ) بیشترین پراکندگی نقـاط قرمز رنگ در ویژگی ٩ و ١١ (انجام فعالیت های مختلف ) دیده می شود.
تفاوتی که در نتایج این پژوهش با مطالعـات قبلـی وجـود دارد، بیشـتر در نـوع خوشـه هـای به دست آمده از لحاظ هدف بازدید است ؛ به طوری کـه در ایـن پـژوهش بـزرگ تـرین خوشـه بـه بازدیدکنندگانی اختصاص یافت که خواستار انجام انواع فعالیت ها، به علاوة استراحت و دورشدن از فشار زندگی روزمره در کنار لذت بردن از جاذبه های ساحل بودند.
Journal of Travel & Tourism Marketing, 9(4): 21-45.
Journal of Travel & Tourism Marketing, 9(4): 21-45.
(2012) Motive Based Segmentation of the Cultural Tourism Market: A Study of Turkish Domestic Tourists.
Market Segmentation of International Tourists Based on Motivation to Travel: A Case Study of Taiwan."