چکیده:
سطح رضایت مشتری به برآورده کردن انتظارات وی بستگی دارد. با تعیین انتظارات مشتری و پیادهسازی آنها در QFD، مطمئن میشویم که به خواستههای مهم و بحرانی مشتریان توجه شده است. QFD برای ترجمه انتظارات مشتریان به موضوعات مختلف استفادهشده و میشود. نکته شایان توجه در این پژوهش، استفاده از QFD برای ترجمه انتظارات مشتریان به نمره اهمیت پروژههای مدیریت کیفیت سازمان است؛ پروژههایی که موفقیت شرکت را برای رفع نیازهای مشتری تضمین میکنند. برای این منظور از رویکرد سه ماتریسی QFD در شرکت قطار شهری مشهد که دغدغه رتبهبندی پروژههای مدیریت کیفیت را داشت، استفاده شده است. ابتدا نیازها و خواستههای مسافران از طریق جمعآوری درخواستهای ارسالی به منابع مختلف و تحلیل آنها، در قالب 27 مورد جمعبندیشد و در چارچوب ابعاد مدل سروکوال دستهبندی شدند. با دریافت نظرهای 396 نفر از مسافران قطار شهری بهعنوان نمونه از طریق پرسشنامه، میزان اهمیت این نیازها بهدست آمد. در ماتریس نخست، نمره اهمیت مشخصههای فنی؛ در ماتریس دوم، نمره اهمیت عملیاتهای کلیدی و در ماتریس سوم اهمیت و اولویت اجرای پروژهها تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد پروژه نیازسنجی و کارسنجی مشاغل، بیشترین اهمیت را در ارضای نیازهای مشتریان دارد و اولویت نخست شرکت است.
Customer satisfaction level depends on level that his expectations would be answered. With identifying customer expectations and implementation them in QFD, this ensures that important and critical demands of customer have been considered. QFD have been used and use for translating customer expectations to different subjects. What has been considered in this study, is QFD usage for translating expectation customers to importance mark of quality management projects. Those project that guarantee organization success for meeting customer needs. For this purpose, three matrix approach of QFD was used in Mashhad urban and suburban railway company that had concern about ranking of quality management projects. In first matrix, importance marks of technical specifications were identified. In second matrix, importance marks of key operations were identified and in third matrix, execution importance and priority of projects were identified. Study results depicts that need and task assessment of jobs has most role in satisfying of customer needs and is first priority for this company.