چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی به اصول اخلاق پژوهش در دانشگاه های تهران است. جامعه آماری پژوهش 1100 نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی بودند که 500 نفر از آنها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ضریب پایایی پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ 0/86 گزارش شده است. برای تعیین توزیع داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای بررسی روابط بین داده ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی به طور شایان توجهی اصول اخلاق پژوهش را رعایت می کنند و صداقت پژوهشی متوسطی دارند. نتایج پژوهش ارتباط معنادار بین سال ورود دانشجویان و نگرش آنان درباره پایبندی به اخلاق پژوهش، و بین مقطع تحصیلی و نگرش درباره پایبندی به اخلاق پژوهش را نشان می دهد. بین مقطع تحصیلی دانشجویان و نگرش آنها درباره میزان پایبندی به اخلاق پژوهش ارتباط معنادار منفی به میزان 0/733-=P و در سطح معناداری P≤ 0/01 مشاهده شد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تربیت بدنی از نظر نگرش درباره پایبندی به اخلاق پژوهش، تفاوت معناداری وجود دارد. براساس نتایج پژوهش نیاز به آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با اصول اخلاق پژوهش احساس می شود.
The purpose of this study is evaluation of the adherence amount to ethical research principles in physical education graduate students at the Universities of Tehran. The study populations were 1100 graduate students in physical education who 500 of them were selected as samples. Reliability coefficient of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient and have been reported (0/86). Kolomogrov Smirnov (KS) test was used to determine the distribution of the data, and the Spearman correlation coefficient and independent t-tests were used to examine the relationships between the data. Overall results showed that graduate students in physical education greatly respect the principles of research ethics and their research integrity is moderate. The results showed a significant relationship between entry age of students and their attitudes about research ethics and between grade education and attitudes about research ethics. Between grade education and student's attitudes about the adherence amount to research ethics, was observed a significant negative correlation about (P=-0.733) and in the significance level about (P ≤ 0.01). Independent T-Test results showed that there is a significant difference between students in masters or doctoral degree in physical education, in terms of attitudes about research ethics adherence. Based on the results, students need to become more familiar with the principles of research ethics and this reveals more attention from organizations involved in education and research in physical education.
خلاصه ماشینی:
استادیار، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران چکیده هدف از این تحقیق ، بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتة تربیت بدنی به اصول اخلاق پژوهش در دانشگاه های تهران است .
نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تربیت بدنی از نظر نگرش دربارة پایبندی به اخلاق پژوهش ، تفاوت معناداری وجود دارد.
Shewan & Coats 2 .
ازاین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتة تربیت بدنی به اصول اخلاق پژوهش ، در دانشگاه های تهران انجام گرفته است .
آزمون t مستقل برای مقایسة پایبندی به اخلاق پژوهش در میان دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری مقطع میانگین متغیر(M) مقدار-t درجة آزادی (df) مقدار- P کارشناسی ارشد 82/5173 -5/604 431 0/001 دکتری 79/8448 نتای ج بررسی نتایج پژوهش بیانگر آن است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی به میزان متوسطی اصول اخلاق پژوهش با محوریت پژوهشگر را رعایت می کنند و صداقت پژوهشی به عنوان یکی از مهم ترین اصول در انتشار مقالات علمی و پروژه های تحقیقاتی مطرح است (٢٤،١٠).
براساس یافته های پژوهش نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی در زمینة رعایت مؤلفه های رضایت آگاهانة آزمودنی ها و عدم آسیب رسانی به آزمودنی ها، در حد متوسط بوده است .
Horner نگرش بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی نشان می دهد که آنها به میزان زیادی دو مؤلفة ناشناسی و حریم خصوصی آزمودنی ها را رعایت کرده اند و با آن آشنایی دارند.
"Ethics in human subjects’ research: do incentives matter?" Journal of Medicine and Philosophy: 29(6): 717-738.