چکیده:
تغییر و تحولات سریع علم و فناوری در جهان و تلقی ورزش بهمثابه یک حرفه از یک طرف و تبدیل آن به صنعت از طرف دیگر، دستاندرکاران ورزش را با چالشهای جدیدی روبهرو ساخته است که گذر از آنها نیازمند بهکارگیری رویکردها و روشهای خلاقانه است و موفقیت بالقوه سازمانها در قابلیتهای فکری آنها ریشه دارد. ازاینرو هدف این تحقیق بررسی تاثیر ابعاد سرمایه فکری در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه ورزشی شهر تهران است. جامعه آماری پژوهش را 110 نفر از کارآفرینان صنعت ورزش، سرمایهگذاران ورزشی در شهر تهران تشکیل دادند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون ساده و چندگانه و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که سرمایه فکری تاثیر مثبت و معناداری در تشخیص فرصتهای کارآفرینانه دارد و از بین ابعاد سهگانه آن سرمایه رابطهای یا مشتری، بیشترین تاثیر را در تشخیص فرصت صنعت مذکور دارد.
Rapid changes in the science and technology and considering sport as a profession clues new challenge for sport policy-makers. In this situation, intellectual property and particularly human capital are among the most important organizational assets. The purpose of this study is to evaluate the effect of intellectual capital on Entrepreneurial opportunities recognition in sport industry in Tehran. The sample of study consisted of 110 individuals from the sports industry entrepreneurs, investors and sports officials in Tehran. In this study, the research method is descriptive with correlation technique. The results indicated that intellectual capital has a positive and significant impact on the recognition of entrepreneurial opportunities in sport industry.
خلاصه ماشینی:
همچنین وجود روابط قوی و قابل اعتماد در شبکه های اجتماعی کارآفرینان نوپا را که تلاش آنها را به منظور سرمایه گذاری هرچه بیشتر تحت تأثیر قرار می دهند، شناسایی کردند و در نتیجه بیان داشتند که عوامل توسعه دهندة سرمایة اجتماعی مانند عضویت در سازمان های تجاری با انجام فعالیت هایی که در تبدیل فرصت ها به کسب وکارهای جدید و ارزشمند نقش دارند مرتبط اند (٩).
با توجه به آزمون های آماری می توان گفت در سطح ٩٥ درصد سرمایة فکری سازمان مورد بررسی در تشخیص فرصت های کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری دارد (جدول ٢).
با توجه به مقدار بتای استاندارد ٠/٣٧٦ برای متغیر سرمایة رابطه ای می توان گفت که این متغیر سهم بیشتری در پیش بینی تشخیص فرصت های کارآفرینانه داشته است و بعد از آن سرمایة انسانی با مقدار بتای استاندارد ٠/٣٢٩ و سرمایة ساختاری با مقدار ٠/٢٩٨به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار دارند.
, (2010), "How Social and Human Capital Influence Opportunity Recognition and Resource Mobilization in India's Handloom Industry", Journal of Business Venturing, Vol. 25, No. 3, PP: 245-260.
Journal of Intellectual Capital, Vol. 11, No. 3, pp: 348-367.
Journal of Leadership & Organizational Studies, 13(4), pp: 40–54.
International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 3, No. 1, pp: 130-139.
The role of intellectual and social capital in opportunity recognition".
International Small Business Journal, vol.
Journal of Business Venturing, Vol. 24, No. 2, PP: 99-115.