چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین نفوذ اجتماعی مدیران مدارس و توانمندسازی شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان شهرکرد است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری، کلیه دبیران تربیت بدنی شهرستان شهرکرد بودند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی و مورگان (1970)، 104 نفر تعیین شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با جامعه آماری استفاده شد. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامه نفوذ اجتماعی و توانمندسازی شغلی با اقتباس از پرسشنامه یوکل و همکاران (2002) و پرسشنامه اسپریتزر (1995) بودند. تحلیل آماری روی 100پرسشنامه برگشتی، با استفاده از روشهای آماری توصیفی، ضریب رگرسیون و ضریب همبستگی با نرمافزار spss نسخة 18 انجام گرفت. نتایج نشان داد همبستگی مثبت و معناداری بین نفوذ اجتماعی مدیران مدارس و توانمندسازی شغلی دبیران وجود دارد (0001/0 =sig و 0/37=r2 ). نتایج نشان داد سه مولفه از مولفههای نفوذ اجتماعی (روشهای قانونی، ائتلاف و همکاری) توانستند مولفههای توانمندسازی شغلی را پیشبینی کنند ( P<0/05 ).
The purpose of this study was Relationship between schools managers Social Influence and sports teachers occupational empowerment in Shahrekord city. The research method was descriptive - correlation. Statistical population was include; all the sports teachers of Shahrekord city .The sample size was determined by Krejcie and Morgan Table (1970) which comprised 104 subjects. Random sampling method was used for the statistical population. Measuring tools was two questionnaires of social influence and occupational empowerment were derived from Influence Behavior Questionnaire (IBQ) developed by Yukl and Hilton (2002) and Spritzer (1995). Statistical analysis was performed on 100 questionnaires that returned. data were analyzed by statistical methods of the regression coefficient, correlation coefficient, and multivariate analysis of variance by Spss18 software. The results showed there is a positive, meaningful correlation between social influence of managers and occupational empowerment of the sports teachers in Shahrekord city(r=0.375, sig=0.0001, p≤0.05). Result also showed components of social influence factors (legal ways, coalition and cooperation) could be predict components of occupational empowerment .
خلاصه ماشینی:
روش شناسی پژوهش با توجه به اینکه در این پژوهش ، پژوهشگر درصدد بررسی رابطة بین نفوذ اجتماعی مدیران مدارس و توانمندسازی شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان شهرکرد بود، روش پژوهش ، توصیفی - همبستگی و از نظر هدف کاربردی است .
نتایج آزمون رگرسیون (رابطة بین نفوذ اجتماعی مدیران مدارس و توانمندسازی شغلی دبیران تربیت بدنی ) مؤلفه ها فراوانی ضریب همبستگی ضریب تعیین سطح معناداری نفوذ اجتماعی و توانمندسازی 100 0/44 0/37 0/0001 شغلی براساس نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره ، منبع همکاری ، روش های قانونی و ائتلاف توانستند مؤلفه های توانمندسازی شغلی (شایستگی ، استقلال و خودمختاری و مؤثر بودن ) را پیش بینی کند (جدول ٢).
یافته های پژوهش حاضر در خصوص رابطة بین نفوذ اجتماعی مدیران و توانمندسازی شغلی دبیران تربیت بدنی نشان دهندة وجود همبستگی مثبت و معناداری است .
رزمان (١٣٩٢) در نتایج پژوهش خود کرد نفوذ اجتماعی با تعهد سازمانی و انگیزش رابطة مثبت و معناداری دارد و اگر در سازمان ، شرایطی وجود داشته باشد که برای رضایت کارمندان از منطق و واقعیات استفاده شود، تغییر پیشنهادی برای رسیدن به هدف توضیح داده شود، به هنگام پیشنهاد هدف یا تغییر جدید در مورد عقاید افراد دیگر نیز گفت وگو شود، و منافع کار برای کارکنان بیان شود، فعالیت ها و تغییرات پیشنهادشده موفقیت آمیز خواهد بود.
با توجه به یافته های پژوهش (جدول های ٢ و ٣) مبنی بر «وجود ارتباط معکوس و منفی بین فشار و توانمندسازی شغلی »، مدیران باید در مدارس ، از تنبیه و تهدید کمتر استفاده کنند، چراکه این امر اثر معکوس بر توانمندی دبیران تربیت بدنی دارد.