چکیده:
سبک خاص رهبری حسن صباح و اطاعت محض و داوطلبانه پیروان وی، نمونه ای شاخص برای مطالعات سبک شناسی رهبری و فرایند اطاعت محض است. در این پژوهش از دو رویکرد برای تجزیه و تحلیل عوامل ناظر بر اطاعت محض اسماعیلیان از حسن صباح استفاده شده است. در رویکرد نخست، از منطق ارسطویی استفاده گردیده و ابتدا با استفاده از روش اقدام پژوهی تاریخی، دلایل اطاعت محض اسماعیلیان از حسن صباح، بررسی شده و با استفاده از نرم افزار MAXQDA، 4 شاخص اصلی و 46 زیرشاخص از مجموعه داده ها شناسایی گردیده است. در رویکرد دوم، از منطق فازی استفاده شده و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی از نوع تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار MAXQDA، 4 شاخص اصلی و 18 زیر شاخص از مجموعه داده ها شناسایی شده است. در پایان، با مراجعه به خبرگان و با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و همچنین تحلیل سلسله مراتبی فازی، به اولویت بندی، مقایسه و تجزیه و تحلیل دلایل اطاعت محض اسماعیلیان، در دو رویکرد پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"٤)/ اسماعیلیان ، صباح را امام خود و خلیفه خدا بر روی زمین میدانستند/ به عبارت دیگر اطاعت از امام برای آنها به مصابه اطاعت از پروردگار بود/ ٢٤١٤ روابط رهبر و پیرو در بررسی سبک رهبری ، باید به اوضاع پیروان نیز توجه کرد/ اساسا رهبری در ارتباط با دیگران معنا مییابد و فرایند رهبری بدون گرد آمدن عده ای در پیرامون وی، محقق نمیشود (٠,١٧ (Ekgfngt)/ از این رو برای مطالعه پدیده اطاعت محض ، باید ارتباط رهبر و پیرو را در مد نظر داشت / معمولا رهبران بزرد، خود متی لر از کسانی هستند که آنها را میستایند (٢٨ (Fkwnkcpk)/ بر اساس آگاهی های به دست آمده از روش GO@، مطابق با جدول ٨، فرایند نفوذ و اطاعت بعد از آن، به سطخ معرفتی پیروان ارتباط داردر به عبارت دیگر نفوذپذیری و اطاعت پیروان، با سطخ دانش و معرفت آنان رابطه مستقیم دارد/ مطابق با جدول ٨، پب از عامل تعنبات دینی پیروان ، این زیرشاخص مهم ترین عامل برای اطاعت محض اسماعیلیان بوده است / همچنین با استفاده از روش E@GO، زیرشاخص های مربوط به ویژگی های پیروان اولویت بندی شده اند که در جدول ٩ نشان داده شده است / طبق "نظریه ضمنی رهبری " اگر کسی با تنویر مطلوا پیروان مطابقت کند، رهبر آنها خواهد شد (١٢,٧ :Kqtf cpf Lcjgt)/ افراد با توان استدلالی پایین و قوه تحلیل کم ، بیشتر به واسطه جذابیت رهبر، مسخ وی میشوند/ اطاعت محض اسماعیلیان از رهبر خود را میتوان به فقر فرهنگی و فقدان درر بالای پیروان نیز نسبت داد (دفتری ، تاریخ و عقاید اسماعیلیه ، ٣٤٦)/ در چنین وضعی ، مفهوم رهبری زهرآگین ٢ رف مینماید/ منشی رهبری زهرآگین ، نیاز انسان به کنترل خارجی است / حسن صباح در شرایطی ظهور کرد که فقر فرهنگی ، سیاسی و فکری در ایران و کشورهای همسایه بسیار شدید بود (خلعتبری و باستانی راد، ٢١٥."