چکیده:
شعر حافظ چنان با عرفان،تاریخ،تفسیر،لغت و...گره خورده که فهم آن بدون آشنایی با این علوم تقریبا غیر ممکن است.ترکیب«رندان پارسا»در بیت «خوبان پارسیگو بخشندگان عمرند/ ساقی،بده بشارت رندان پارسا را» که در کتاب ادبیات فارسی 2،ص 89 دورهی متوسطه آمده،از جمله نکات غامض دیوان حافظ است و تفسیرهای مختلفی را موجب شده است.سؤال اساسی این است که منظور شاعر از رندان پارسا چه کسانی است؟آیا کلمات رند و پارسا(به معنی پرهیزگار)در دیوان حافظ قابل جمعاند؟و آیا پارسا میتواند معنایی غیر از پرهیزگار هم داشته باشد؟ روش مورد استفادهی مؤلف در این مقاله به صورت توصیفی و تحلیلی است.وی با مراجعه به منابع و براساس اطلاعات موجود،به این یافتهها رسیده که اولا بهتر است واژهی «پارسا»با آرایهای ایهام تحلیل شود(به معنی پرهیزگار و ایرانی)و در ثانی پارسا به معنی پرهیزگار،برخلاف تصور برخی،میتواند درست باشد،زیرا با آرایهی پارادوکس توجیهپذیر است.
خلاصه ماشینی:
"بخشندگان عمرند/ ساقی،بده بشارت رندان پارسا را»که در کتاب ادبیات فارسی 2،ص 89
دورهی متوسطه آمده،از جمله نکات غامض دیوان حافظ است و تفسیرهای مختلفی را
سؤال اساسی این است که منظور شاعر از رندان پارسا چه کسانی
است؟آیا کلمات رند و پارسا(به معنی پرهیزگار)در دیوان حافظ قابل جمعاند؟و آیا پارسا
روش مورد استفادهی مؤلف در این مقاله به صورت توصیفی و تحلیلی است.
«پارسا»با آرایهای ایهام تحلیل شود(به معنی پرهیزگار و ایرانی)و در ثانی پارسا به معنی
وی نسبت داده است میتواند پارسا به معنی
که حافظ در دیوان خود چهار بار از این واژه
پارسا به معنی پرهیزگار و پاکدامن نیست.
پارسا به معنی پارسی در دیوان حافظ
بیگانگان)معتقد است این واژه در بیت
مورد بحث نمیتواند به معنی پرهیزگار
و گفته است:تازیان را غم احوال گرانباران نیست
مرشد کذایی،بده این بشارت به پیران پارسا
گفت پارسا در بیت 4 قطعا به معنی
پرهیزگار است اما در مورد بیتهای
پیران پارسا را پیران پارسی معنی کرده و
شرح عرفانی غزلهای حافظ است.
از پارسا یا پرهیزگار که اختصاص به خود
حافظ دارد؛پرهیزگاری که رند است و
پارسا اشاره شده است همانطور که در
در این نظر هم اشکال وارد کرده است و
پارس که لغتی است در پاس به معنی حفظ
ترکیبی آن حافظ و نگهبان است چه پارسا
معنی پرهیزگار به کار رفته است و علامهی
لغتنامه ذیل پارسا آورده است(از
همهی آنها پارسا را به معنی پرهیزگار و یا
کرده است:که ای برتر از دانش پارسا/
البته آنچه آمده به این معنی نیست که"