چکیده:
هدف از نگارش این مقاله مطالعة چگونگی مواجهة قراردادهای نفتی با موضوع محیط زیست است. در این راستا، با نگاهی به سابقة قراردادهای نفتی از زمان امتیازات سنتی (تا اواسط قرن بیستم) ملاحظه شد که در قراردادهای این دوره مسئلة محیط زیست مطرح نبوده و تنها یک مورد از امتیازات به موضوع پرداخته بود که آن نیز ناقص بود و و سازوکار مشخصی نداشت. در قراردادهایی که از نیمة قرن بیستم منعقد شد، رفتهرفته شروطی دربارة حمایت از محیط زیست درج شد و هم اکنون بیشتر قراردادهای نفتی حاوی چنین مادهایاند؛ در برخی قراردادها تعهدات مفصل و مشخصی دربارة حفظ محیط زیست، برچیدن تاسیسات و حفظ محیط زندگی بومیان ساکن در ناحیة عملیات وجود دارد. با این حال، مطالعة الگوهای مختلف قراردادی نشان میدهد که مقررات مندرج در قراردادها غالبا کلی و مبهم است و در موارد زیادی توانایی تحمیل تکالیف مشخص قابل اجرایی بر شرکتهای سرمایهگذار را ندارند. بهنظر میرسد کشورهای سرمایهپذیر جذب سرمایه را بر حفظ محیط زیست ترجیح میدهند و در این خصوص به ذکر مقرراتی کلی بسنده میکنند.
خلاصه ماشینی:
Environmental Protection سویی این کشورها به اسناد بین المللی حمایت از محیط زیست ملحق شدند و در گفتـار خـود نیز به حفظ محیط زیست اذعان داشتند، و از دیگر سو و در عمل به هنگام انعقـاد قراردادهـای نفتی و اجرای پروژه های مربوط به آن ، به سـبب ضـعف قـوانین و سـازو کـار هـای داخلـی و خودداری از سخت گیری نسبت به سرمایه گذاران خارجی ، برای جذب سرمایة بیـشتر، شـروط زیست محیطی مقتضی را در قراردادها نمی گنجانند یا به صورت کلی و مبهم مورد ارجاع قـرار می دهند.
5. the principle of prevention بر اساس مادة ٢٠٦ کنوانسیون حقوق دریاها٦، هر گاه دولت ها دلایل منطقی در دست داشته باشند، که فعالیت های تحت صلاحیت و نظارت آن ها موجب آلـودگی شـدید محـیط زیـست دریایی شده یا تغییرات اساسی و زیان آوری در آن به وجود می آورد، باید تا حد امکـان اثـرات بالقوة این فعالیت ها را بر محیط زیست ارزیابی کننـد و گـزارش هـای مربـوط بـه نتـایج ایـن ارزیابی ها را برای اعضا ارسال کنند.
قرارداد مشارکت در تولید هندوستان درسال ٢٠٠٧، پیمانکار را ملزم کرده اسـت کـه بـرای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی رویه ها و استانداردهای جدید صنعت نفت را به کار گیـرد و از قوانین قابل اعمال کشور میزبان ، که در زمـان اجـرای عملیـات جـاری اسـت ، پیـروی کنـد MINISTRY OF PETROLEUM & NATURA GAS GOVERNMENT OF INDIA, ) 53 .