چکیده:
هم در قرآن و هم در «عهدجدید» به کیفیت آفرینش عیسی (ع ) اشاره شده است و در هر دو، انعقاد نطفة عیسی مسیح از مریم و روح القدس ممکن شمرده می شود، اما شیوة وقوع این امر و آفرینش عیسی در این دو کتاب اندکی متفاوت است . در عهدجدید نهایی ترین توضیح ، سایه افکندن قوت حضرت اعلی ، پس از آمدن روح القدس بر مریم است و به این ترتیب ، خدا به عنوان پدر عیسی معرفی می شود. در انجیل یوحنا نیز عیسی کلمه ، و البته کلمه خدا دانسته می شود که به جسم تبدیل شد. در قرآن توضیح بیشتری دربارة کیفیت خلقت عیسی آمده است . نخست آن که ماهیت عیسی مانند تمام انسان ها و آدم از خاک ، و دارای اصالت انسانی است . دیگر آن که نطفة او را مانند نطفة سایر افراد بشر کلمه می خواند و کلمه را از مخلوقات الهی می داند. از این رو، در این مقاله به مراحل خلقت انسان که مسیح نیز یکی از آنان است ، از نگاه قرآنی نیز اشاره می شود. افزون بر این ، مسیح از نظر خلقت و از این نظر که بدون پدر به دنیا آمده است ، به آدم مانند می شود؛ جز آنکه با نفخ روح القدس در رحم مریم (س ) وارد شده است . عهدجدید نیز عیسی را به آدم تشبیه کرده است . بنابراین ، مفهوم کلمه ، خلقت نطفة عیسی همانند نطفة آدم و آرای مفسران و محققان در این باره ، از منظر این دو کتاب مقدس در مطالعه ای تحلیلی و مقایسه ای تبیین می شود. در آخر، تفاوت اعتقاد مومنان به قرآن و عهدجدید، از حیث هویت بشری یا الهی بودن عیسی مورد بررسی قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"برای نمونه نک : صنعانی ، عبدالرزاق ، المصنف ، به کوشش حبیب الرحمن الاعظمی ، منشورات المجلس العلمی ، ١٤٠٣ق ، ذیل آیه ؛ مقاتل ، طبری ، به نقل از ابن عباس و جماعتی از نحویان بصره ؛ ابن ابی حاتم رازی ، نحاس ، ابن عربی ، قرطبی ، بهبودی ، تدبری در قرآن ، ذیل آیات نامبرده و نیز ذیل ٣:٣٩ که دربارة تصدیق عیسی توسط یحیی است و در این آیه نیز به جای عیسی از تعبیر کلمه استفاده شده است .
١ قرآن برای دفع توهم اعتقاد به حلول و اتحاد عیسی با خدا، به اصل آفرینش او که بیانگر هویت وجودی و بشری عیسی است ، در جملة بعد اشاره می کند، به این صورت که با لفظ «إنما» می گوید که مسیح که او را جلال خدا لقب داده اند، فقط پسر مریم و رسول الله است که بی پدر به دنیا آمده است و «کلمه » یا به تعبیر من ، آدمک او، به وسیلة ذات حق ، با دمیدن روح قدسی جان گرفت .
٢ اگر کلمه را در این جا همان آدمک ساخته شده از خاک بدانیم که مانند سایر کلمات خدا است ، در این صورت جای آن خواهد داشت که برای رد الوهیت عیسی ، در جملة بعدی غالیان را به ایمان به خدا و رسولانش دعوت کند و تذکر دهد که از اعتقاد به سه اصل حیات یا اقانیم ثلاثه ، یعنی «پدر، پسر، روح القدس » دست بردارند."