خلاصه ماشینی:
"تقی آقا حسینی* مجید عباسی بروجنی** چکیده هدف از این پژوهش بررسی و تعیین میزان ارتباط بین ارزشیابیهای کلاسی و جو یادگیری در کلاسهای درس معلمان علوم اجتماعی دورهی راهنمایی نواحی پنجگانهی شهر اصفهان،در سال تحصیلی 85-84 بوده است.
به عبارت بهتر، ارزشیابی در خدمت آموزش و فرایند یاددهی-یادگیری قرار گیرد تا اثربخشی و کارایی کلاس درس علوم اجتماعی افزایش یابد.
یکی از وظایف معلمان در کلاس درس،ارزشیابی است که چگونگی و میزان انجام این وظیفه بر جو یادگیری و فرایند یاددهی-یادگیری تأثیر میگذارد.
با توجه به تأثیر ارزشیابی معلمان فرایند یاددهی-یادگیری در کلاس درس،این پژوهش درصدد بررسی و تعیین میزان ارتباط بین کارکرد ارزشیابی جو یادگیری(فرایند یاددهی-یادگیری)در کلاسهای درس معلمان علوم اجتماعی دورهی راهنمایی نواحی پنجگانهی شهر اصفهان در سال تحصیلی 85-84 بوده است.
آیا متغیرهای موگرافیک(جنسیت،سابقهی خدمت،مدرک تحصیلی،پایهی تدریس و ناحیهی محل خدمت)معلمان علوم اجتماعی، درمیزان ارتباط بین ارزشیابی کلاسی و جو یادگیری تأثیری دارند؟ روش این پژوهش از نظر هدف،نوعی تحقیق کاربردی،و از نظر نحوهی جمعآوری اطلاعات،از نوع همبستگی است.
دادههای مربوط به کارکرد ارزشیابی و جو یادگیری (به تصویر صفحه مراجعه شود) دادههای پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین کارکرد ارزشیابی در کلاسهای درس علوم اجتماعی و جو یادگیری 455/0،و ضریب تعیین R 2 ،207/0 بوده است.
در این دیدگاه،معلم به عنوان مدیر کلاس درس،مسئول تحقق اهداف آموزشی است که باید با انجام کارکردهای مدیریت،یعنی برنامهریزی،سازماندهی،رهبری،نظارت و کنترل،ارتباط،انگیزش و ارزشیابی مستمر و دائمی،جو کلاس درس را برای فرایند یاددهی- یادگیری آماده کند."