چکیده:
در خلال چند دهه گذشته ساختار اجتماعی شهرستان اهواز با تغییر وتحولاتی همراه بوده است،در این زمینه می توان به تغییر در حوزه تعاملات اجتماعی و قشربندی اجتماعی اشاره نمود.بررسی تغییرات اجتماعی در بستر فرآیند نوسازی در این منطقه دارایماهیت متفاوتی است که در کوتاه مدت وبلندمدت آثار متفاوت و گوناگونی دارد،ازاینرواین مقاله به بررسی تاثیر فرآیند نوسازی و عناصر آن نظیر:شهرنشینی،آموزش،تکنولوژی،حمل ونقل،رسانه های عمومی وبهداشت مدرن و مکانیزم این تاثیر گذاریها بر تغییرات تعاملی و قشربندی اجتماعی می پردازد. این تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفت. جمعیت آماری تحقیق کلیه خانوارهای شهرستان اهواز که در حدود 276032 خانواراست، روش نمونهگیری بهصورت خوشهای چندمرحلهای و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران 1082 نفر تعیین شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده ازSPSS وبه منظوربررسی روابط بین متغییرها و روایی سازهها از نرمافزارMART PLSSاستفادهشده است.یافتههای آزمون مدل ساختاری حاکیاز آن است که رابطه معنا دار بین آموزش،شهرنشینی،رسانه ها و حمل ونقل با تغییرات اجتماعی و ابعاد آن قابل پیش بینی است،همچنین دو متغییر تکنولوژی و بهداشت مدرن به عنوان متغییرهای پیش بین از مدل خارج شدند.
خلاصه ماشینی:
"برای بررسی این فرضیه از آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد که نتایج آزمون در جدول زیر آمده است : جدول (٩): واریانس یک راهه بین آموزش وتغییرات اجتماعی )به تصویر صفحه مراجعه شود) داده های تجربی جدول دلالت بر این دارد که F محاسبه شده ٦٧/١و درجات آزادی صورت ٩=dfb (بین گروهی ) و مخرج ١٠٧٢=dfw (درون گروهی ) و در سطح اطمینان ٩٩درصد و ٠٠١>٠٠٠٠=sig است ، بنابراین فرضیه صفر رد و فرضیه H١ تایید می شود و نتیجه می گیریم که تفاوت بین میانگین ها از لحاظ آماری معنادار است .
برای بررسی این فرضیه ازآزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد که نتایج آزمون در جدول زیر آمده است : جدول (١٠): واریانس یک راهه بین شهرنشینی وتغییرات اجتماعی )به تصویر صفحه مراجعه شود) داده های تجربی جدول دلالت بر این دارد که F محاسبه شده ١٠٧/٠٥٦و درجات آزادی صورت ٩=dfb (بین گروهی ) و مخرج ١٠٧٩=dfw (درون گروهی ) و در سطح اطمینان ٩٩ درصد و٠١/>٠٠٠٠=sig است ، بنابراین فرضیه صفر رد و فرضیه H١ تایید می شود و نتیجه می گیریم که تفاوت بین میانگین ها از لحاظ آماری معنادار است ."