چکیده:
توسعه جوامع صنعتی ابتدا در اروپا و سپس در بقیه نقاط جهان و نوآوری های صنعتی پی در پی، به ویژه در زمینه ارتباطات سبب تحولی بنیادی در تولید وارسال انواع پیام ها و کالاهای فرهنگی و حضور موثر تر فرهنگ در حوزه اقتصاد گردید. هدف اصلی این تحقیق تببین جامعه شناختی عوامل اجتماعی موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در شهر تهران است. روش تحقیق از نوع پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق ساکنان شهر تهران است که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 تعداد آنها برابر با 309745 نفر است. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با حجم متناسب و فرمول حجم نمونه کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته ها نشان می دهند که بین رفتار مصرف کننده، اعتقادات و باورهای مذهبی، هویت اجتماعی، طبقه اجتماعی و میزان مصرف کالاهای فرهنگی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین مدل رگرسیون نشان می دهد که طبقه اجتماعی، رفتار مصرف کننده، هویت اجتماعی و اعتقادات و باورهای مذهبی به ترتیب با ضرایب تاثیر 0/468، 0/366، 0/328و 0/154 بر متغیر مصرف کالاهای فرهنگی تاثیرگذار هستند.
خلاصه ماشینی:
" الیاسی (١٣٩٠) در پژوهشی با عنوان بررسی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان به شناخت نقش عوامل فردی واجتماعی چون سن ، جنسیت ، شغل ، سطح تحصیلات ، مدت زمان گذران اوقات فراغت ، و پایگاه اقتصادی _ اجتماعی بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان با استفاده از روش پیمایشی در جامعه آماری ٩٤٢٩ نفری با نمونه آماری ٤٠٠نفر از جوانان پرداخته است .
همچنین یافته های تحقیقات خارجی در این پژوهش بیانگر این مطالب بودند که مصرف کالاهای فرهنگی در میان اقشار و طبقات مختلف جامعه متفاوت بوده و این جایگاه طبقاتی و قشری آنان است که میزان و نوع مصرف کالاهای فرهنگی افراد را مشخص می کند و از عواملی که در بیشتر این پژوهش ها به عنوان عوامل تاثیر گذار مورد مطالعه قرار گرفته است می توان به تحصیلات ، در آمد، شغل ، محل سکونت اشاره کرد.
نتایج حاصله از تحلیل رگرسیونی متغیر های موجود در معادله را می توان به صورت استاندارد شده در رابطه ریاصی ذیل نشان داد : به عبارت دیگر (اعتقادات و باورهای مذهبی ) ٠/١٥٤+ (رفتار مصرف کننده ) ٠/٣٦٦ = مصرف کالاهای فرهنگی +(طبقه اجتماعی )٠/٤٦٨ +( هویت اجتماعی ) ٠/٣٢٨ + جدول (١٤): ضرایب مدل رگرسیون به ترتیب تاثیر بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی )به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری با توجه به میزان ضریب همبستگی میان متغیر های رفتار مصرف کننده و میزان مصرف کالاهای فرهنگی برابر با ٠/٤٦٢ محاسبه شده است ، این میزان نشانگر وجود رابطه ای نسبتا قوی و مستقیم است ."