چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر، دستیابی به زوایای مختلف وضعیت فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری کلیه دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. تعداد افراد نمونه 800 نفر به شیوه تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسش نامه پژوهشگر ساخته نگرش سنجی دینی است که نمره گذاری آن به شیوه لیکرت است. میزان اعتبار پرسش نامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای اساتید0.83 و برای دانشجویان 0.86 و برای کارکنان 0.88 به دست آمد. در این تحقیق متغیر وضعیت دینی و مذهبی، گرایشات سیاسی و وضعیت اجتماعی به عنوان شاخص های وضعیت فرهنگی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها، با توجه به ماهیت و روش پژوهش، ابتدا داده ها مورد بازبینی و کنترل قرار گرفتند و سپس با نرم افزار آماری SPSS مورد سنجش قرار گرفتند. با توجه به نوع فرضیه ها، روش های آمار استنباطی رگرسیون ساده، t گروه های مستقل، و تحلیل واریانس یک سویه، مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد استادان بیشترین مشارکت سیاسی، اجتماعی و دینی و در نتیجه بالاترین وضعیت فرهنگی را دارند. در مقایسه مشارکت مردان و زنان، مردها در مشارکت سیاسی و زن ها در مشارکت اجتماعی درصد بالاتر را به خود اختصاص داده اند، اما، مقایسه مجموع عامل ها نشانگر تفاوت معنادار نیست.
خلاصه ماشینی:
"آشنایی با عمق باور داشت ها، اعتقادات ، میزان دینداری و جهت گیری ایشان حایز اهمیت میباشد و لازم است به صورت علمی مورد مطالعه قرار گیرد و ارزیابی صحیحی در این خصوص حاصل گردد و در نهایت مشخص شود آیا احساس تعلق دینی در دانشجویان سیر نزولی دارد؟ و فراگرد عرفیشدن اعتقادات دینی دانشجویان را تضعیف و غیرمذهبی به بار میآورد؟ و یا باورداشت های دینی در ایشان قوی و از استحکام عمیقی برخوردار است ؟ آیا دانشجویان بدون آنکه اعتقادات مذهبی خود را انکار کنند، اعمال و مناسک دینی را به صورت کمرنگی اجرا میکنند؟ یا این که برخی شیوه های رفتاری مغایر با ارزش ها و موازین اجتماعی و مذهبی ابراز شده از طرف ایشان تصویر گمراه کننده ای از گرایش دینیشان را نشان میدهد؟ آیا هرچه سطح تحصیلات دانشگاهیان بالاتر رود،نگرش منفیتری نسبت به اعتقادات دینی دارند؟ یا این که عموما در هر سطحی از تحصیل که قرار دارند اعتقادات دینی محکمی دارند؟ آیا دانشگاهیان نواندیش به دنبال تعامل عقلانی و نقاد با سنت و آموزه های دینیاند و به عنوان نو اندیش دینی برای سنت ها ماهیت هویت ساز قایل هستند و هویت خود را در نسبت به سنت ها و اصالت دینی معنی میکنند (حسینی قائم مقامی، ١٣٧٩،ص ١٣٠).
جدول شماره ی ٣:آزمون فرضیه ی تحلیل واریانس یک سویه وضعیت فرهنگی به تفکیک جنسیت سطح معناداری F میانگین مجذورات درجه ی آزادی 15545579/2 1 15545579/2 9034/263 0/000 0/000 52/484 90311/204 2 ١٨٠٦٢٢/٤٠٨ گروه 0/050 3/865 6650/871 1 ٦٦٥٠/٨٧١ جنسیت 0/000 10/065 17318/416 2 ٣٤٦٣٦/٨٣٢ گروه /جنسیت 1720/736 786 ١٣٥٢٤٩٨/٢٤ خطا نتایج آزمون نشان داد بین میزان مشارکت دوجنس در فعالیت های سیاسی، مسایل اجتماعی و مسایل دینی و مذهبی در گروه های کارمندان ، دانشجویان و استادان تفاوت موجود معنادار است و فرض صفر رد میشود."