چکیده:
تحقیق حاضر با هدف شناخت تاثیر عوامل خانوادگی بر وضعیت فرهنگی دانشگاهیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن اجرا شد و وضعیت فرهنگی از سه وجه دینی، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق حاضر پیمایشی و جامعة آماری آن کلیة دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد افراد نمونه (800 نفر) به شیوة تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامة محقق ساختة نگرش سنجی دینی و نمره گذاری آن به شیوة لیکرت است؛ میزان اعتبار پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد و برای استادان 0/83، برای دانشجویان 0/86 و برای کارکنان 0/88 به دست آمد. در تحقیق حاضر متغیر وضعیت دینی و مذهبی، گرایش های سیاسی و وضعیت اجتماعی بهعنوان شاخصهای وضعیت فرهنگی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها و با توجه به ماهیت و روش تحقیق ، ابتدا دادهها بازبینی و کنترل شدند و سپس با نرمافزار آماری SPSS مورد سنجش قرار گرفتند؛ با توجه به نوع فرضیهها، از روشهای آمار استنباطی تحلیل واریانس درون موردی (کواریانس) و تحلیل واریانس یک سویه، استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ی ٢: آزمون تحلیل واریانس سطح میانگین درجه مجموع F معناداری مجذورات آزادی مجذورات 4 771/684 10/728 0/000 ٣٠٨٦/٧٣٨ بین گروهی مشارکت 71/934 ٨٦٠ ٦١٨٦٣/٤١ درون گروهی سیاسی ٨٦٤ ٦٤٩٥٠/١٥ مجموع 96/878 2/459 0/044 4 387/511 بین گروهی مـــسائل 39/403 ٨٤٤ ٣٣٢٥٦/٣٨ درون گروهی اجتماعی ٨٤٨ ٣٣٦٤٦/٨٩ مجموع 4 11148/506 8/800 0/000 ٤٤٥٩٤/٠٢ بین گروهی مـــسائل ١٢٦٦/٨٨٢ ٧٩٧ ١٠٠٩٧٠٥ درون گروهی دینــی و ٨٠١ ١٠٥٤٢٩٩ مجموع مذهبی 4 18606/222 9/640 0/000 ٧٤٤٢٤/٨٩ بین گروهی وضــعیت ١٩٣٠/١٩٩ ٧٨١ ١٥٠٧٤٨٦ درون گروهی فرهنگی ٧٨٥ ١٥٨١٩١١ مجموع نتایج آزمون نشان داد که بین وضعیت فرهنگی و خرده مقیاس های آن در سطح آلفای ٥ درصد رابطه معناداری وجود دارد و فرض صفر رد می شود.
بحث و نتیجه گیری و پیشنهادها نتایج تحقیق نشان می دهد بین وضعیت فرهنگی و خرده مقیاس های آن با توجـه بـه قومیـت افراد رابطه معناداری وجود دارد، به این صورت که بیشترین مـشارکت سیاسـی در افـراد دارای قومیت بلوچ ، گیلکی و مازندرانی مشاهده می شود و کمترین مشارکت سیاسی مربوط بـه افـراد فارس است .
با توجه به نقش والدین و بالاخص مادر در خانواده می توان چنین استنباط کرد کـه تحـصیلات مادر می تواند رابطة مستقیمی با گرایش های فکری و روانی فرزندان داشته باشد و فرزندان را به سمت ارزش های نو هدایت کند، به همین دلیل کسانی که سطح تحصیلات مادرشان دکتر است ، بیشترین میزان مشارکت ها را دارند، علی الخصوص مشارکت سیاسـی و افـرادی کـه بـر خـلاف دستة اول والدینشان دارای تحصیلات خیلی پائین هستند، غالبا پایبند به سنت ها و مذهب اند و فعالیت های مذهبی بیشتری دارند."