چکیده:
بشر در طول تاریخ حیات خویش، همواره در محیط زیست تصرف کرده و آن را مطابق نیاز و سلیقه خود، تغییر داده است و بر عکس، طبیعت به اشکال گوناگون در توسعه و رشد فرهنگی بشر، تاثیر به سزایی داشته است. حفظ محیط زیست یک تلاش ملی است که مستلزم مشارکت آحاد مردم است. این میراث گرانبها و سرمایه عظیم، امانتی است که از گذشتگان ما به جای مانده است و بشر امروز باید با منش اخلاقی و اجتماعی مناسب و توام با احساس مسوولیت، آن را به صورت مطلوب به آیندگان بسپارد. موثرترین گام به منظور حفظ محیط زیست، ارزیابی رفتار و عملکرد مردم در رسیدن به اصول اولیه زندگی پایدار است. چرا که بهره وری صحیح از منابع و جلوگیری از تغییر در مواهب طبیعی باعث پایداری زندگی می شود. جامعه دانشگاهی و افراد روشنفکر تاثیر قابل توجهی در تقویت فرهنگ محیط زیستی و رسیدن به هدف های توسعه پایدار دارند. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت عوامل اجتماعی - فرهنگی موثر بر حفظ محیط زیست است که به منظور شناسایی این عوامل، 400 دانشجو از دانشکده های علوم انسانی، علوم پایه، اقتصاد و مدیریت و فنی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نامتناسب با حجم انتخاب شدند و به وسیله روش پیمایش تاثیر متغیرهای جنسیت، سن، وضعیت تاهل، بومی بودن، میزان آگاهی، عادت های فرهنگی، درونی کردن ارزش ها و پایبندی دینی در نگرش و رفتار معطوف به حفظ محیط زیست با کمک پرسشنامه مصاحبه ای و تکنیک های آماری لازم سنجیده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد، متغیر آموزش از طریق رسانه، بیش ترین تاثیر را در نگرش مثبت دانشجویان نسبت به حفظ محیط زیست دارد.
خلاصه ماشینی:
"هدف اصلی پژوهش حاضر، شناخت عوامل اجتماعی - فرهنگی مؤثر بر حفظ محیط زیست است که به منظور شناسایی این عوامل ، ٠٤٤ دانشجو از دانشکده های علوم انسانی ، علوم پایه ، اقتصاد و مدیریت و فنی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نامتناسب با حجم انتخاب شدند و به وسیله روش پیمایش تأثیر متغیرهای جنسیت ، سن ، وضعیت تأهل ، بومی بودن ، میزان آگاهی ، عادت های فرهنگی ، درونی کردن ارزش ها و پایبندی دینی در نگرش و رفتار معطوف به حفظ محیط زیست با کمک پرسشنامه مصاحبه ای و تکنیک های آماری لازم سنجیده شده است .
4. survey جدول ٨- ابعاد متغیرها متغیر بعد حفظ محیط زیست شهری نگرش مثبت نسبت به حفظ محیط زیست حفظ محیط زیست طبیعی حفظ محیط زیست جهانی آموزش از طریق رسانه آگاهی آموزش در خانواده آموزش در دوران تحصیل قانون پذیری عادت های فرهنگی مشارکت اجتماعی درونی کردن ارزش ها احساس مسئولیت نسبت به محیط زیست متولدین تهرانی بومی بودن و غیربومی بودن متولدین شهرستانی متولدین روستایی مرد جنسیت زن مناسکی پایبندی دینی اعتقادی اخلاقی متأهل وضعیت تأهل مجرد تعیین حجم نمونه از بین ٤٩٦٠٦ (٩٤٤٥ زن و ٤٤٦٢٣ مرد) دانشجوی ٠ دانشکده : علوم انسانی ، اقتصـاد و مدیریت ، علوم پایه و فنی واحد علوم و تحقیقات ، به جامعه نمونه مناسب نیاز است تا با تکمیـل پرسشنامه و اخذ داده ها، بتوان این تحقیق را به نتیجه رساند."