چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل خانوادگی موثر بر بزهکاری دختران نوجوان شهر تهران 1387-1386 اجرا شده است. بیان مسئله: با توجه به تاثیر ویژة خانواده در گرایش نوجوانان به بزهکاری از یک سو و اهمیت پیشگیری از بزهکاری نوجوانان، در این پژوهش به بررسی نقش خانواده در این زمینه پرداختهایم. عوامل مورد بررسی شامل دلبستگی والد- فرزندی، مراقبت و اعتماد، کنترل و نظارت والدینی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و وجود سابقة انحراف در خانواده است. روش: این پژوهش از نوع علی- مقایسهای (پس رویدادی) است. نمونة گروه بزهکار از میان دختران نوجوان کانون اصلاح وتربیت شهر تهران به تعداد50 نفر و نمونة گروه غیربزهکار با کنترل متغیرهای جنس، سن و محل زندگی از میان دانش آموزان شهر تهران به تعداد 50 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و روش آماری مورد استفاده آزمون خی دو است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه مورد بررسی از نظر میزان دلبستگی والد- فرزندی، کنترل و نظارت والدینی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی و وجود سابقه انحراف در والدین تفاوت معنادار وجود دارد، اما در زمینة مراقبت و اعتماد والدینی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشگر برای دستیابی به این هدف به بررسی تفاوت خانواده های نوجوانان بزهکار و غیر بزهکـار از لحاظ دلبستگی والد و فرزند، سخت گیری والدین ، کنترل و نظارت والدینی ، مراقبت و اعتمـاد، وجـود انحراف در والدین و پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانواده پرداخته است .
نظریه های یادگیری و فشار مستقیما می پرسند، علت بزهکاری چیست ؟ اما نظریة نظارت اجتماعی مستقیما می پرسد، علت همنـوایی چیسـت ؟ زیـرا آنچـه موجب کج رفتاری می شود فقدان همان چیزی است که به همنوایی می انجامد، پاسخی کـه بـه ایـن سؤال مهم داده شده این است که آنچه موجب همنوایی می شود، اعمال نظـارت اجتمـاعی بـر افـراد برای پیشگیری از کج رفتاری است .
مسئولان جامعه برای پیشـگیری از بـروز پدیـدة بزهکـاری در میـان اطفـال و نوجوانـان بایـد اقداماتی در زمینة عرضة خدمات آموزشی انجام دهند، از جمله : الف ) از آنجایی که نتایج این پژوهش پایین بودن میزان دلبستگی والد و فرزند را به عنوان یکی از عوامل سبب ساز بزهکاری نشان داد، می توان با عرضة خدمات آموزشی کاربردی در زمینة روشـهای برقراری ارتباط عاطفی در خانواده و فایق آمدن بر احساساتی که مخل این فرآیند هسـتند بـر میـزان دلبستگی میان نوجوانان و سایر اعضای خانواده افزود تا خانواده بتوانـد از محبـت و دلبسـتگی میـان والدین و فرزندان و گسترش فضای محبت آمیز در خانواده بـه عنـوان ابـزاری پیشـگیرانه در جهـت جلوگیری از انحراف نوجوانان استفاده کند."