چکیده:
نیروی انسانی ماهر و کارآمد پربهاترین و ارزندهترین سرمایه کشور است. بسیاری از جوامع با وجود برخورداری از منابع طبیعی سرشار، به دلیل فقدان نیروی انسانی شایسته و لایق، توان استفاده از این موهبت الهی را ندارند و روزگار را به سختی و مشقت میگذرانند. دیگر ملتها به رغم کمبود منابع طبیعی در نتیجة داشتن نیروی انسانی کارآزموده و مناسب، با قدمهای استوار مسیر پیشرفت و ترقی را میپیمایند. هر فردی سعی دارد شغلی را برگزیند که علاوه بر تامین نیازهای مادی، از نظر روانی نیز او را ارضا کند. در جوامع امروزی که افراد بخش قابل توجهی از فعالیتهای روزانه خود را صرف کسب درآمد میکنند یا از طریق آموزشهای مختلف، خود را برای اجرای فعالیتهای شغلی آماده میسازند، صحبت از اشتغال و بررسی همه جانبه در خصوص ماهیت آن اهمیت زیادی پیدا کرده است. زیرا ممکن است این افراد فاقد مهارت باشند، علاقهمند نباشند یا از شغل خود ناراضی باشند. اما قسمتی از انگیزهها و بهره وری در شغل به هماهنگی بین خصوصیات شغلی با توانایی، نیازها، علایق و ارزشهای افراد بستگی دارد؛ این هماهنگی سبب رضایت شغلی فرد میشود و فقدان آن سبب نارضایتی. تمامیرفتارها در روابط انسان به طور مستقیم و غیر مستقیم متاثر از چگونگی اشتغال اوست. در مقاله حاضر با توجه به دلایل ذکر شده سعی داریم به بررسی ابعاد مختلف رضایت شغلی بپردازیم و نقش آن را در چگونگی کیفیت تولید و بازده کار کارگران بررسی کنیم. برای شناسایی این عوامل، 240 نفر (کارگر و کارفرما) با روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفتند و تاثیر متغیرهای جنسیت، سن، وضعیت تاهل، احساس وابستگی به شغل، رضایت از بخش زندگی، عوامل انگیزشی، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، عوامل سازمانی، مدیریت مشارکتی، سابقه خدمت، قدرشناسی، انتظارات شغلی، امنیت شغلی، صمیمیت و احترام، احساس مفید بودن، اخلاق کار موثر در رضایت شغلی با کمک پرسشنامه مصاحبهای و روشهای آماری لازم با استفاده از 17 spss سنجیده شده است. نتایج این مطالعه نشان داد، متغیرهای سن، وضعیت تاهل، سابقه خدمت رابطه معناداری با رضایت شغلی ندارند و سایر متغیرهای مستقل تاثیرگذار هستند.
خلاصه ماشینی:
"برای شناسایی این عوامل ، ٢٤٠ نفر (کارگر و کارفرمـا) بـا روش پیمـایش مـورد مطالعه قرار گرفتند و تأثیر متغیرهای جنسیت ، سن ، وضعیت تأهل ، احساس وابستگی به شـغل ، رضـایت از بخـش زنـدگی ، عوامـل انگیزشی ، پایگاه اجتماعی و اقتصادی ، عوامل سازمانی ، مدیریت مشارکتی ، سـابقه خـدمت ، قدرشناسـی ، انتظـارات شـغلی ، امنیـت شغلی ، صمیمیت و احترام ، احساس مفید بودن ، اخلاق کار مؤثر در رضایت شـغلی بـا کمـک پرسشـنامه مصـاحبه ای و روش هـای آماری لازم با استفاده از spss١٧ سنجیده شده است .
42425 0/000 برای انجام تحلیل مسیر، ابتدا رگرسیون چندگانه ای میان متغیرهای مستقل که شامل متغیـرهـای زمینه ای (جنسیت ، سن ، وضعیت تأهل ، پایگاه اجتماعی - اقتصادی ) و صمیمت ، احساس مفیـد بـودن ، سابقه خدمت ، مدیریت مشارکتی ، قدرشناسی ، انتظارات شـغلی ، امنیـت شـغلی ، اخـلاق کـار در نظـر می گیریم که رضایت شغلی به عنوان متغیر وابسته است .
407 متغیر وابسته : رضایت شغلی براساس آزمون رگرسیون چند متغیری (به روش Enter) از طریق تأثیرگذاری مجموع متغیـرهـای مستقل موجود در فرضیه های مطرح شده ، ملاحظه می شود که سن ، جنسیت ، وضعیت تأهل ، مدیریت مشارکتی ، صمیمیت ، اخلاق کار، پایگاه اجتماعی -اقتصادی رابطه معناداری با متغیـر رضـایت شـغلی ندارد (Sig بزرگتر از ٠."