چکیده:
مقاله حاضر ماحصل تحقیقی با عنوان «رابطه عملکرد خانواده با فرار دختران از منزل» (مقایسه دو گروه از دختران فراری و غیرفراری) است.
هدف: محقق در پی آن است که تفاوت عملکرد خانواده دختران فراری با عملکرد خانواده دختران غیرفراری را به لحاظ ویژگی هایی چون حل مساله، ارتباطات، نقش های خانوادگی، پاسخگویی عاطفی، مشارکت عاطفی و کنترل رفتار، کارایی عمومی خانواده مقایسه کند.
روش شناسی: جامعه آماری تحقیق، شامل دو گروه از خانواده های دختران فراری و غیر فراری (گروه های آزمایش و گواه) بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پس رویدادی (علی مقایسه ای) است. ابزار تحقیق، مبتنی بر الگوی مک مستر برای سنجش عملکرد خانواده است (FAD) و 53 ماده دارد که بر همین اساس تدوین شده است. شیوه نمره گذاری هم بدین صورت بود که به هرسوال از 1 تا 4 نمره داده شد.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد بین عملکرد کلی خانواده دختران فراری با عملکرد کلی خانواده دختران غیر فراری تفاوت معناداری وجود دارد و از میان هفت خرده مقیاس عملکرد کلی خانواده، اختلاف میانگین بین دختران فرار و غیر فرار در خرده مقیاس کارایی عمومی خانواده و مشارکت عاطفی بیش از سایر خرده مقیاس ها و کمترین اختلاف میانگین در گروه آزمایشی و گواه مربوط به خرده مقیاس نوع ارتباطات است و دختران فراری و خانواده های شان در سازه های کارایی عمومی خانواده وایفای نقش های خانوادگی عملکردی پائین تر از هنجار جامعه دارند.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ٩: ضرایب بتا متغیرهای مستقل مؤثر بر فرار دختران ضرایب غیر استاندارد ضرایب استاندارد متغیرهای رگرسیون T p Beta SEB B مقدار ثابت 2/057 - 0/111 0/000 18/493 کارآیی عمومی خانواده 4/7 0/003 0/421 0/000 14/412 ایفای نقش های خانوادگی 1/7 0/012 0/211 0/000 6/293 پاسخگویی عاطفی 6/2 0/013 0/162 0/000 5/582 توانایی حل مساله 1/3 0/014 0/145 0/000 13/428 کنترل رفتار 5/9 0/009 0/112 0/000 8/656 مشارکت عاطفی 2/7 0/008 0/033 0/113 0/332 ارتباطات 7/5 /011 0/006 0/067 0/076 جدول شماره ١٠: تبیین عوامل موثر بر فرار دختران متغیرهای رگرسیون شاخص ss MS df F P R R2 SE مدل شش خرده مقیاس و رگرسیون ٢١/٨٩ ١ ٢١/٨ تأثیر کارآیی عمومی باقیمانده ١٥/٦٠٢ ١٤٨ ٠/١٠٥ ٣٠/٠٥٢ ٠/٠٠٠ ٠/٧٦٤ ٠/٥٨٤ ٠/٣٢٤ خانواده بر فرار دختران کل 149 37/500 براساس جدول فوق می توان گفت : ضریب تعیین ٠/٥٨ بدین معناست که نسبتی از واریانس پدیدة فرار دختران که متغیرهای پیش بین فوق آن را تبیین کرده اند به اندازه ٥٨ درصد است .
فرمول پیش بینی متغیر وابسته وضعیت فرار دختران از خانه از متغیرهای پیش بین : =Y٠٤٢١ (کارآیی عمومی ) + ٠/٢١١ (ایفای نقش های خانوادگی )+ ٠/١٦٢ (پاسخگویی عاطفی )+ ٠/١٤٥ (توانایی حل مساله )+ ٠/١١٢ (کنترل رفتار) بحث و نتیجه گیری در تحقیق حاضر محقق در پی آن بود که تفاوت عملکرد خانوادة دختران فراری با عملکرد خانواده دختران غیرفراری را به لحاظ ویژگی هایی چون : حل مسئله ، ارتباطات ، نقش های خانوادگی ، پاسخگویی عاطفی ، مشارکت عاطفی و کنترل رفتار، کارایی عمومی خانواده مورد مقایسه قرار دهد."