چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت هرچه بیشتر و بهتر موانع و مشکلات اجتماعی تحصیلی دختران دانشجو در خوابگاه دانشگاه های منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی، صورت گرفته است. در این پژوهش، مشکلات اجتماعی تحصیلی دانشجویان، باتوجه به متغیرهای سن، معدل واحدهای گذرانده شده، مشروط شدن، تعداد ترم های استفاده در خوابگاه، شهر محل خوابگاه، رشته تحصیلی، شهر محل سکونت والدین، و تراکم افراد در اتاق های خوابگاه بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دختر مجرد مقیم در خوابگاه دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه 12 است که در سال تحصیلی 87-86 مشغول به تحصیل بوده اند و مجموعا 5285 نفر هستند. تعداد 350 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شد. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی است که به شیوه پیمایشی اجرا شده است. داده های مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسش نامه، جمع آوری شد. سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و بهره گیری از جداول دوبعدی و نمودارها، آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون3، آزمون تفاوت میانگین ها4، آزمون آنالیز واریانس یک طرفه، آزمون های پسین یا تعقیبی5، و «شف»6 تاثیر متغیرها در مشکلات اجتماعی تحصیلی دانشجویان بررسی شد. پس از بررسی، این نتایج به دست آمد:
بین معدل واحدهای گذرانده شده، مشروط شدن، شهر محل خوابگاه، شهر محل سکونت والدین، و تراکم افراد در اتاق های خوابگاه با مشکلات اجتماعی تحصیلی دانشجویان رابطه معنادار در سطح اطمینان 95% وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ٢: خلاصة آزمون آماری تحلیل واریانس (مشکلات اجتماعی ـ تحصیلی و معدل ،تعداد ترم ، رشتة تحصیلی ، محل سکونت والدین ، تراکم افراد در اتاق ) مجموع درجه میانگین درجة فرضیه منابع تغییرات F مجذورات آزادی مجذورات معناداری معدل واحدهای میان گروهی 145 ,671 2 3/785 725,335 0/025 گذرانده درون گروهی 23188,773 121 191,643 جمع کل 24639,444 123 تعداد ترم های میان گروهی 464 ,792 3 0/769 154,931 0/514 استفاده از خوابگاه درون گروهی 24174,652 120 201,455 جمع کل 24639,444 123 رشتة تحصیلی میان گروهی 195,057 2 97,529 0/483 0/618 دانشجویان درون گروهی 24444,386 121 202,020 جمع کل 24639,444 123 شهر محل سکونت میان گروهی 1379,907 2 3,589 689,953 0/031 والدین درون گروهی 23259,537 121 192,228 جمع کل 24639,444 123 تراکم افراد در میان گروهی 1330,899 2 3,455 655,450 0/035 اتاق های خوابگاه درون گروهی 23308,544 121 192,633 جمع کل 24639,444 123 تفسیر جدول ٣: برابر با آماره های حاصل از آزمون فرضیه رابطة بین متغیرهای میـزان مشـکلات اجتماعی ـ تحصیلی و میزان معدل واحدهای گذرانده می توان گفت : درجة معنـاداری حاصـله بـرای فرضیة فوق برابر با ٠/٠٢٥ می باشد که کوچکتر از میزان آلفای قابـل قبـول در تحقیقـات اجتمـاعی می باشد، لذا مدرک کافی برای تأیید فرضیة فوق وجود دارد و می توان چنین ارزیابی نمود، دانشجویان بـا معـدل کمتـر از ١٦ مشـکلات بیشـتری در خوابگـاه و مسـائل اجتمـاعی -تحصـیلی آن دارنـد و دانشجویان با معدل بالای ١٨مشکلات کمتری در خوابگاه داشته اند.
درجه معناداری حاصـله بـرای فرضـیه فـوق برابـر بـا (٠/٥١٤= Significant) کـه بزرگ تر از میزان آلفای قابل قبول در تحقیقات علوم اجتماعی (٠/٠٥= آلفا) است ، بین این دو متغیـر رابطة معنادار آماری وجود ندارد و مدرک کافی برای پذیرش فرضیة معنـاداری بـین دو متغیـر تعـداد ترم های استفاده از خوابگاه دانشجویان و متغیر «مشکلات اجتمـاعی ـ تحصـیلی » وجـود نـدارد."