چکیده:
286 دانشجوی ورزشکار و340 دانشجوی غیرورزشکار دانشگاه های دولتی مستقر درتهران با هدف توصیف ومقایسه ی برخی از ویژگی های روان شناختی در این تحقیق شرکت کردند. ابزار اندازه گیری تحقیق ،یک پرسشنامه ی ویژگی های فردی ویک پرسشنامه ی 50 سوالی در مورد ویژگی های روان شناختی اعتماد به نفس ،تمرکز حواس ،انگیزش ،انرژی روانی ،تنظیم هدف وتصویرسازی ذهنی بود که قبل از اجرا، اعتبار روایی آن در جامعه ی مورد نظر ارزیابی شد.سپس با استفاده از این پرسشنامه ویژگی های روان شناختی فوق درهر یک از گروه های دانشجوی دختر وپسر ورزشکار وغیر ورزشکار ارزیابی گردید.به طور کلی فرضیه های تحقیق بیان می دارد که شرکت منظم واصولی در فعالیت های بدنی وورزشی بر رشد روانشناختی دانشجویان در جامعه ی تحت بررسی تاثیر مثبت دارد.داده های حاصل از تحقیق با به کارگیری روش های آماری توصیفی ،آزمون خی دو برای مقایسه ی هریک از ویژگی های روان شناختی در گروه های ورزشکار وغیرورزشکار وهمچنین تحلیلواریانس دوطرفه‹ Two-way ANOVA › برای تعیین اثر عامل ورزشکاری وغیرورزشکاری با جنسیت مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحقیق در مجموع نشان دادکه شرکت منظم واصولی دانشجویان در فعالیت های بدنی وورزشی بررشد ویژگی های روان شناختی مورد مطالعه در جامعه ی تحت بررسی تاثیر مثبت دارد. مقداراین تاثیر در رشد توانایی های روان شناختی ورزشکاران در مقایسه با غیرورززشکاران از نظر آماری معنی دار است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از تحقیق در مجموع نشان داد که شرکت منظم و اصولی دانشجویان در فعالیتهای بدنی و ورزشی بر رشد ویژگیهای روانشناختی مورد مطالعه در جامعهء تحت بررسی تأثیر مثبت دارد.
سؤالی که اکنون نیاز به پاسخ دقیق و علمی دارد این است که آیا فعالیتهای بدنی و ورزشی که به گونهای نسبتا منظم و اصولی انجام گیرد،میتواند از عوارض نامطلوب جسمانی و روانی ناشی از کم تحرکی انسانهای متمدن شهری بکاهد؟در پاسخ به این پرسش باید اذعان کرد که نتایج مطالعات انجام شده در مورد اثرات فیزیولوژیک فعالیتهای بدنی و ورزشی، نشان داده است که این فعالیتها چنانچه بهطور منظم و با قاعده و مستمر انجام گیرد،بر ارتقای سطح سلامت جسمانی و طول عمر مفید،کاهش بیماریهای قلبی-عروقی و بسیاری از عوامل جسمانی دیگر تأثیر مفید و مثبت داشته باشد(ماچ،و همکاران19991).
مقایسهء میانگین نمرات کل آزمودنیهای ورزشکار و غیرورزشکار(فرضیهء شمارهء 7)که بیان میدارد شرکت منظم و اصولی در فعالیتهای بدنی و ورزشی،بهطور کلی بر سطح سلامت روانی تأثیر مثبت دارد،با استفاده از آزمون- t نشان داد که ورزشکاران در مقایسه با غیرورزشکاران در جامعهء تحت بررسی از وضعیت روانی بهتری برخوردارند.
بر این اساس یافتههای حاضر با گزارشهای تحقیقات انجام شده توسط یافه1(1978)،دیشمن2(1980)،ایکوف و همکارانش3 (1983)،بلومنتال و همکارانش4(1982)،راش5(1982)،انجمن روانشناسی ورزش(1992)، براون و همکارانش6(1995)،پیج و همکارانش(1995)،فین کنبرگ و مود7(1996)که بیان داشتهاند شرکت منظم و اصولی در فعالیتهای بدنی و ورزشی بویژه فعالیتهای بدنی استقامتی و دارای شدت کم،موجب رشد تواناییهای روانشناختی،کاهش فشارهای روانی،کاهش اضطراب،ارتقای سطح نگرشهای شغلی و نگرشهای مربوط به زندگی،رشد مفهوم از خود،افزایش عزت نفس،کاهش عصبانیت،کاهش اختلالات خلقی،افزایش سطح و رضایت،کاهش ویژگیهای خجالتی و گوشهگیر بودن و بهطور کلی ارتقای وضعیت عمومی روانی فرد میگردد،هماهنگی و همخوانی دارد."