چکیده:
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه تمایزیافتگی خود - فرم کوتاه دریک و همکاران (2015، DSI-SF))) انجام گرفت.
روش: حجم نمونه این پژوهش شامل 1503 نفر (433 مرد و 1070زن) در رنج سنی (14-62 مرد) و (18- 59 زن) که با روش نمونهگیری در دسترس در سراسر کشور از کاربران شبکههای اجتماعی انتخاب شدند و سپس کاربران به پرسشنامه الکترونیکی تمایزیافتگی خود (DSI-SF) پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج نشان داد که ساختار پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است. در این تحقیق پس از بررسی روایی محتوا، برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ضرایب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0/741 بهدست آمد. همچنین نتایج تحلیل مولفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس منجر به استخراج پنج عامل شد. نتایج تحلیل عاملی موید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و برازندگی تحلیل عاملی تاییدی بر پایه نرم افزار spss وجود عوامل پنجگانه را تایید کرد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، موید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با دادهها دارد و همه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تایید میکنند .
بحث و نتیجهگیری: یافتههای تحلیل عاملی، تقریبا مشابه تحقیقات انجامگرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب پایایی و روایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود. بنابراین با توجه به خصوصیات روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای تعیین خودمتمایزسازی است.
The main purpose of this study was to investigate validity and reliability of Son, Robb, Charismiadji's computer literacyquestionnaire among virtual and non-virtual students inScience and Technology University of Tehran in 2013. A random-stratified method was applied to select the sample (n=250). Participants completed two questionn- aires: Sonand et al.'s Computer Literacy Scale (2011) and Herczeg and Kindsmüller'scomputer literacy test. Based on The results of exploratory factor analysis with principal axis factoringmethod and Varimax rotation was identified two integrative and significant factors. The first and second factors were named application and ability, respectively. These two factors were explained 46.279% of total variance of this test. The correlation of this test with Herczeg and Kinds- müller's computer literacy test was significant and positive (.791) and also its internal consistency (α= 0.869) and test -retest reliability (r=0.958) were satisfactory. The results of multivariate analysis of variance indicated that virtual students had better function in terms of computer literacy in comparison with the non-virtual students (p<.01)
خلاصه ماشینی:
روش : حجم نمونه این پژوهش شامل ١٥٠٣ نفر (٤٣٣ مرد و ١٠٧٠زن ) در رنج سنی (١٤-٦٢ مرد) و (١٨- ٥٩ زن ) که با روش نمونه گیری در دسترس در سراسر کشور از کاربران شبکه های اجتماعی انتخاب شدند و سپس کاربران به پرسشنامه الکترونیکی تمایزیافتگی خود (DSI-SF) پاسخ دادند.
نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مؤید این است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و همه شاخص های نیکویی برازش ، مدل را تأیید میکنند.
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی Abstract Factor structure and validation of Self-Differentiation Inventory Short Form (SDI-SF) Introduction: Self-differentiation as the core concept of Bowen’s family systems theory refers to individual’s ability of differentiating between affective and mind processes.
Keywords: self-differentiation, factor structure, reliability, validity مقدمه تمایزیافتگی یک مفهوم خانواده درمانی نظریه بوئن ٥(١٩٧٨) است .
fuse با توجه به اهمیت مقؤله خودمتمایزسازی و نقش آن در چرخه زندگی افراد، معرفی و ارائه ابزار مناسب برای ارزیابی این متغیر و تأکید بر اهمیت نقش آن در زمینه های مختلف چرخه زندگی افراد، هدف از این پژوهش ، معرفی فرم کوتاه همراه با بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی پرسشنامه خود متمایزسازی است .
Murdock & Drake شاخص های آماری عوامل فرضی ارزش ویژه درصد تبیین کنندگی واریانس درصد تجمیعی واریانس تبیین شده 1 2/965 14/82 14/82 2 2/604 13/02 27/84 3 2/327 11/63 39/48 4 1/809 9/04 48/52 5 1/467 7/33 55/86 همان طور که در جدول (١) مشاهده میشود این پنج عامل ٥٥/٨٦ درصد واریانس را تبیین میکنند.