چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت و روایی یابی مقیاس توانمندی روانشناختی انجام شد. روش: طرح پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش شامل نوجوانان پسر از شهرستانهای استان تهران بود. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تقلیلگرایی روزمن و مارشال و در بخش کمی برای اعتباریابی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافتهها: در مرحله نخست 13 مصاحبه شونده به شش بعد مختلف توانمندی روانشناختی اشاره کردند: احساس تعلق، خود پنداره، احساس شایستگی، احساس اعتماد، حس معناداری. در مرحله دوم پاسخ 507 نفر در مطالعهای پیمایشی تحلیل شد و روایی شش مقیاس فوق مورد تایید قرار گرفت. روایی شاخص توانمندی روانشناختی بررسی شد و با استفاده از یک مقیاس دیگر همین نتیجه حاصل شد. توانمندی روانشناختی با سخترویی کوباسا (1979) رابطه مثبت داشت. بحث: با وجودی که پژوهشهایی در مورد این فرایندها انجام گرفته، برای توانمندی روانشناختی نوجوانان معیار اندازه گیری وجود ندارد. چنین معیاری میتواند اطلاعاتی پیرامون کمبودها و کاستیهای نهفته در توانمندی روانشناختی در اختیار درمانگران قرار دهد و آنان را متوجه فقدان جوانبی از فرایند توانمندی روانشناختی کند.
Exploration Dimensions of Psychological Empowerment: the Production and Validation of a
Scale with a Mixed Method
Purpose: This study was conducted to Prouduce and Validate empowerment Scale in Male
adolescents.Method: The study population consist of adolescents in Sharyar and Ialam Shar (the province
of Tehran). The research design was mixed and exploratory. To analyze the data in qualitative methodused
of Reductionism Marshall and Rossman and in quantitative methods to validate the questionnaire was
used exploratory and confirmatory factor analysis. Finding: In the first stage 13 respondents reported six
different dimensions of psychological empowerment: sense of belonging, self- concept, Sense of
competence ,sense of trust, sense of meaning. Secondly responses of 507 people in the survey were
analyzed and validity of six factors were approved. Validity was assessed using a scale of psychological
empowerment index, the same result was obtained. Relationship between Psychological empowerment
and Kobassa hardiness was positive. Conclusion: Although the research has been done about these
<Page No="45"/>processes, there is no measure for adolescents' psychological empowerment. Such a measure will give
information about the shortcomings inherent in the adolescents psychological empowerment to therapists.
خلاصه ماشینی:
بحث : با وجودی که پژوهش هایی در مورد این فرایندها انجام گرفته ، برای توانمندی روان شناختی نوجوانان معیار اندازه گیری وجود ندارد.
Key words: psychological empowermen, sense of belonging, self- concept, Sense of competence ,sense of trust, sense of meaning مقدمه از جمله سازه هایی که امروزه در کار با گروه های مختلف مورد توجه قرار گرفته است ، سازه توانمندی روان شناختی ١ است .
با وجودی که پژوهش هایی در مورد این فرایندها انجام گرفته ، برای توانمندی روان شناختی نوجوانان معیار اندازه گیری وجود ندارد.
در این مؤلفه ، توانمندسازی به عنوان متغیر شخصیتی است که از فرایندهایی نظیر کنترل ادراک شده ، خود کارآمدی ٧، احساس تعلق و شایستگی ادراک شده ٨ تشکیل شده است ؛ ٢- بعد رفتاری ٩ به اقدامات خاص برای تمرین اثربخشی از طریق شرکت در سازمان ها و انجمن ها اشاره دارد؛ 1Chandola, etal.
L. , & Mathieu 4self-efficacy 5Bandura 47 پرسش از نوجوانان برای تشریح تجربیات آنان از توانمندی روان شناختی تحقق یافت .
در این بخش یافته های هر دو مرحله مطالعه مورد بحث قرار میگیرد و نشان داده میشود که پژوهش چگونه به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافته است .
در 1 Self-concept 2 sense of belonging 3"social identity 4Giuliani 5Midjo 6Johnson, Thorngren, and Smith 7separate sense of self 57 پژوهش حاضر مؤلفه های معنیدار و احساس شایستگی مطرح شده در نظریه اسپریتزر (١٩٩٥) مورد شناسایی قرار گرفت .