چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، ساخت و هنجاریابی آزمون فرهنگ کار برای کارکنان آموزش و پرورش تهران بوده است. در این هنجاریابی 250 نفر از کارکنان واقع در مناطق نوزدگانه آموزش و پرورش و بر اساس نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. برای ساخت آزمون مراحل زیر طی شد: بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیقات، مطالعه پرسشنامههای مرتبط در این زمینه، تهیه و اجرای آزمون مقدماتی و حذف و تغییر جملات نامناسب، ساخت یک مقیاس 30 سوالی و اجرای نهایی و تعیین ویژگی های آماری آزمون اعتبار محتوایی آزمون به تایید متخصصان در این زمینه رسید. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده (0.86) بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه از چهار عامل همکاری و همدلی گروهی، علاقه و همبستگی به کار، تعهدکاری و وظیفهشناسی تشکیل شده است. همچنین نتایج تحلیل تاییدی نشاندهنده این است که الگوی چهار عاملی، برازش قابل قبولی با دادهها دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آزمون فرهنگ کار و خرده مولفههای آن دارای روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بوده و از طرفی نتایج حاصل از بررسی توزیع نمر ههای کارکنان در آزمون نشان داد که بین میزان خرده مولفههای فرهنگ کار ( به استثناء همکاری و همدلی گروهی) در زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
ظ فه شناسی نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آزمون فرهنگ کار و خرده مؤلفه های آن دارای روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بوده و از طرفی نتایج حاصل از بررسی توزیع نمر ه های کارکنان در آزمون نشان داد که بین میزان خرده مؤلفه های فرهنگ کار ( به استثناء همکاری و همدلی گروهی) در زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد.
اهمیت این موضوع به حدی است که امروزه یکی از عوامل مهم توسعه یافتگی در کشورهای توسعه یافته را نیروی کار آموزش دیده و با انگیزه و به عبارت بهتر فرهنگ کاری کارکنان متخصص در سازمان های مختلف میدانند (آزادی،١٣٨٢: ١٣٠).