چکیده:
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات انجام شده است . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته ، مشتمل بر ٥ بعد است . از آمار استنباطی آزمون مقایسه میانگین های یک نمونه ای، آزمون کل موگروف اسمیرنوف یک نمونه ای، آزمون تحلیل همبستگی و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است . نتایج نشان داده است که میانگین آمادگی یادگیری الکترونیکی افراد جامعه ٤/٠٩ و بیش از مقدار متوسط (٣) بوده است . همچنین آمادگی یادگیری الکترونیکی با مقطع تحصیلی رابطه مستقیم و قوی (٠/٦٨)، با گرایش تحصیلی رابطه مستقیم و ضعیف (٠/٢٤)، با مهارت های رایانه ای رابطه مستقیم و قوی (٠/٥٩) و با نگرش رابطه مستقیم و متوسط (٠/٤٧) داشته است . با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از آمادگی بالایی برای یادگیری الکترونیکی برخوردارهستند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی متون و منابع مطالعاتی و تحقیقاتی موجود در زمینه یادگیری الکترونیکی بیانگر پیشرفت های قابل توجه ای در این عرصه است و نشان می دهد که در حال حاضر دوره های یادگیری الکترونیکی، بخش مهمی از آموزش عالی را تشکیل میدهند و بسیاری از دانشگاه ها، مؤسسات و سازمان های آموزشی، به سرعت در حال توسعه و پیاده سازی این شیوه آموزشی هستند (کمالیان و فاضل ، ١٣٨٨: ١٤).
فرضیه چهارم پژوهش : بین میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران به تفکیک ابعاد مطرح در این امر، تفاوت معنادار وجود دارد.
جدول ٥: نتایج آزمون تحلیل واریانس منبع تغییرات مجموع مربعات درجه آزادی میانگین مربعات آماره آزمون سطح معناداری بین گروهی ٩/٣٨٢ ٤ ٢/٣٤٦ درون گروهی ٢٨٣/٢١٩ ٥٨٤ ٠/٤٨٥ ٤/٨٣٧ ٠/٠٠١ کل ٢٩٢/٦٠١ ٥٨٨ - 101 همان طور که در جدول ٥ مشاهده میشود؛ سطح معناداری آزمون کمتر از ٠٠٥=α میباشد، لذا با اطمینان ٩٥% فرض صفر آزمون رد شده و نتیجه میشود که بین میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران به تفکیک ابعاد مطرح در این امر، تفاوت معنادار وجود دارد.
- فرضیه چهارم پژوهش مبنی بر وجود اختلاف معنادار بین ابعاد مختلف آمادگی یادگیری الکترونیکی پذیرفته میشود (بیشترین تفاوت بین مهارت ها و ارتباطات پیوسته و دسترسی به تکنولوژی میباشد) دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران از آمادگی بالایی برای یادگیری الکترونیکی برخوردار هستند، لذا با توجه به پتانسیل بالای این دانشگاه ضرورت به کارگیری این روش و فراهم نمودن امکان تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شیوه الکترونیکی در این دانشگاه امری بدیهی میباشد."