چکیده:
دبیرانزمانبسیارزیادیرابهطور دلخواهوداوطلبانهبهفعالیتهایکاریاختصاصمیدهند و این میتواند اعتیاد به کار را در آنها ایجاد کند که از پیامدهای آن تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیاست . هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه اعتیاد به کار با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیرانزاهدان بود. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده که به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد ٣٠٠ نفر از دبیران شهر زاهدان از طریق سه پرسشنامه اعتیاد به کار، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانیمورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزار SPSS٢١ استفاده شد. یافته ها نشان داد میانگین نمرات معلمان در متغیرهای اعتیاد به کار، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سطح بالاتری از میانگین نظری قرار داشت ؛ بین اعتیاد به کار و مولفه های آن (تمایل درونی به کار، عجین شدن در کار و لذت بردن از کار) هم با تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیرانرابطه مثبت و معناداری وجود داشت (٠٠١>p). نتایج تحلیل رگسیون چندگانه همزمان نیز نشان داد که مولفه های اعتیاد به کار توان پیش بینی هم تعهد سازمانی و هم رفتار شهروندی سازمانیرا دارند
خلاصه ماشینی:
"در تبیین این یافته (رابطه اعتیاد به کار با تعهد سازمانی دبیران ) می توان گفت دبیران معتاد به کار، اشتیاق و علاقه شدیدی به کارشان دارند، که می توان آن را در اختصاص وقت و انرژی زیاد به کار مشاهده کرد، افراد مذکور از انجام کار لذت می برند و احساس مثبتی دارند که همین امر موجب درگیرشدن هر چه بیشتر آنان با کار می شود، آنها اغلب به فعالیتهای کاری که انجام می دهند، فکر می کنند و تمایل و شیفتگی قوی به کارشان دارند که نمی توانندآنرامتوقفوحتیکنترلکنند، درواقع ، دبیران معتاد به کار در خارج از محل کار نیز به کار فکر می کنند و وقتی مشغول به کار نیستند، احساس گناه می کنند، انجام اضافه کار و حضور تا دیر وقت در محل کار، از شاخص های تمایل درونی به کار در افراد مذکور است ، دبیران معتاد به کار، با شغل و کار خود خو گرفته اند، آنها شغل خود را جذاب ، چالش برانگیز، متنوع و خلاقیت مدار می دانند و بسیار به مشارکت در تصمیم های 1.
با تبیین احتمال میتوان گفت در دبیرانی که به کارشان اعتیاد پیدا کرده اند چون درجه عجین شدن با کار بالاست ، تمایل و کشش بسیار زیادی به کار دارند و از کارشان لذت زیادی می برند، در نتیجه رفتار شهروندی سازمانی بهتری را، که شامل رفتارهای اختیاری است که جزء وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی مدرسه و سازمان آموزش و پرورش پاداشی برای آن در نظر گرفته نمی شود ولی چون معتقدند این رفتارها میزان اثربخشی کلی مدرسه را افزایش می دهد، از خودشان بروز می دهند.
, & Marsh, NV, (2002), A multifaceted study of Spence and Robbins' (1992) workaholism battery, J Occupational and Organizational Psychology,75(3),357-68."