چکیده:
هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل تجربه پژوهشی و ارتباط آن با روحیه پژوهشگری و خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مـی باشـد و روش اجـرای آن توصـیفی از نـوع همبسـتگی اسـت . جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه دانشجویان در حـال تحصـیل دوره کارشناسـی ارشـد دانشـگاه آزاد اسـلامی واحد ساری در نیمسال دوم سال تحصیلی ٩٥-١٣٩٤ به تعداد ٥١١٢ نفر مـی باشـد. حجـم نمونـه آمـاری بـر اسـاس جـدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ٣٦١ نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها در این پـژوهش سه پرسشنامه محقق ساخته تجربـه پژوهشـی ، روحیـه پژوهشـگری و خودکارآمـدی پژوهشـی مـی باشـد. روایـی محتـوایی پرسشنامه های مذکور توسط اساتید راهنما و مشاور و متخصصان این حوزه تایید و پایایی آنها با اسـتفاده از ضـریب آلفـای کرونباخ به ترتیب (٠.٨٣، ٠.٩١ و ٠.٨٦) برآورد گردیـد. جهـت تجزیـه و تحلیـل داده هـا از دو روش آمـاری شـامل آمـار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است .. یافته های حاصل از تحقیق موید آن است که ارتبـاط همزمـان بـین متغیرهـای پـیش بـین بـا متغیـر مـلاک برقـرار بـوده و همچنـین روحیـه پژوهشـگری نقـش میـانجی در رابطـه بـین تجربـه پژوهشـی بـا خودکارآمدی پژوهشی داشته است .
خلاصه ماشینی:
"Kanter 83 ٦- آیا میان تجربه پژوهشی دانشجویان با زیرمؤلفه های روحیه پژوهشگری رابطه وجود دارد؟ رضایی و همکاران (١٣٩٢)، نیز در پژوهش خود با عنوان "بررسی تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های تهران و تربیت مدرس با سنجش تجربه پژوهشی در شش بعد" گزارش کردند که دانشجویان از گسترش مهارت های پژوهشی ، شفاف سازی هدف ها و معیارها، فرایند ارزیابی پایان نامه و سرپرستی پایان نامه در حد زیاد رضایت دارند ولی رضایت مندی آنان از زیرساخت ها، امکانات و جو فکری در حد متوسط است .
جدول شماره ٧: بررسی ارتباط بین روحیه پژوهشگری دانشجویان با خودکارآمدی پژوهشی و مؤلفه های آن خودکارآمدی پژوهشی و مؤلفه های آن مهارت آماری شاخص مفهوم روش و پژوهش گزارش ها پژوهش و اخلاق پردازی اجرا کیفی نویسی و کلی تحلیلی تبحرها متغیر R 0.
جدول شماره ٨: بررسی ارتباط بین تجربه پژوهشی دانشجویان با روحیه پژوهشگری و مؤلفه های آن روحیه پژوهشگری و مؤلفه های آن تفکر کنجکاوی شاخص رفتارهای انتقادی تلاش حساسیت اعتماد پژوهش و خلاقانه و حل مستمر به محیط به نفس کلی پرسشگری مسئله متغیر R 0.
در بررسی ارتباط بین تجربه پژوهشی با روحیه پژوهشگری و مؤلفه های آن رابطه مثبت و معنی داری مشاهده گردید که نتایج تحقیق با یافته های تحقیق های مشابه در این راستا همسو بوده است به طوری که محمودی و همکاران (١٣٨٨)، در پژوهشی بیان داشته اند که رفتار و حمایت اساتید منجر به ایجاد انگیزه برای تحقیق و پژوهش می شود و اینکه فراوانی ، کیفیت و استحکام تعامل های دانشجویان و اساتید تأثیر قابل ملاحظه ای بر رشد و توسعه ی فکری دانشجویان دارد."