چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت فراگیر مدیران گروه های آموزشی با اثربخشی و توانمندسازی آنـان می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران گروه هـای آموزشـی واحـد هـای منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی در سال ٩٣ -٩٤ به تعداد ٣١٥ نفر بود که تعـداد ١١٨ نفـر از آنهـا بـا روش نمونـه گیـری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون ، رگرسیون ساده و چند گانه و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که : بین ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر بر اثربخشی و توانمندسـازی رابطـه معنادار مثبت وجود دارد. بین مدیریت کیفیت فراگیـر، اثربخشـی و توانمندسـازی رابطـه مثبـت وجـود دارد، بـین بعـد نـوع احساس شایستگی ، احساس استقلال ، احساس اعتماد از ابعاد توانمندسازی با مدیریت کیفیت رابطه معنادار مثبت وجود دارد و بین بعد عواطف و احساسات و بعد مشارکت و رهبری از ابعاد اثربخشی بـا ابعـاد مـدیریت کیفیـت فراگیـر رابطـه معنـادار مثبت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بـا توجـه بـه ایـن کـه دانش آموزان ناشنوا فقط در مناطق (١٥،١٢،٩،٦،٤،٢) وجود دارند و هنرستانی می باشند، نمونـه مـورد نیـاز دانـش آمـوزان عادی از هنرستان های همین مناطق انتخاب شده است که با استفاده از جدول مورگان نمونه بدست آمـده ٣٧٦ نفـر بدسـت آمده است .
31 130 130 سوال اصلی پژوهش : چه تفاوتی در مقایسه دانش آموزان ناشنوا و عادی از لحاظ تفکر انتقـادی وجـود دارد؟ آن چه که از مقادیر میانگین نمرات در جدول چهار تبین گردیده است ، میانگین نمرة تفکر انتقادی در بین دانـش آمـوزان عادی ٣.
جدول شماره ٤ : مقایسه دانش آموزان عادی و ناشنوا از لحاظ تفکر انتقادی بر اساس آزمون t انحراف درجه سطح Sig نمونه تعداد میانگین t معیار آزادی df معنی داری دانش آموزان عادی 41.
در پاسخ به سوال اصلی پژوهش که چه تفاوتی در مقایسه دانش آموزان ناشنوا و عادی از لحاظ تفکـر انتقـادی وجـود دارد؟ باید گفت به طور کلی میزان تفکر انتقادی در بین دانش آموزان ناشنوا پایینتر از دانش آموزان عادی بوده است ولـی این تفاوت ناچیز بوده است .
و این پژوهش همسـو با پژوهش «به پژوه و همکاران (١٣٨٧) می باشد نتایج حاصل از پژوهش حاضر در پاسخ به سوال "چه تفاوتی در بین دانش آموزان عادی و ناشنوا از لحاظ بالیدگی وجود دارد؟" نشان داد که بر مبنای یافته های پژوهش میزان بالیدگی در بین دانش آموزان شنوا و ناشنوا متفاوت است ."