چکیده:
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهر قیدار به صورت توصیفی و پیمایشی انجام یافته است . جامعه آماری در این پژوهش شامل مدیران و معاونین آموزش و پـرورش شـهر قیـدار که ١٩٥ نفر بود که با استفاده ازروش نمونه گیری مورگان انجام شد ١٣٠ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیـد.: بـرای گردآوری داده ها در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شدکه پایایی پرسشنامه مدیریت دانش لاوسن با ٢٤ گویـه دارای ٨٨ درصد پایایی می باشد و پایایی پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کویین بـا ٢٤ گویـه دارای ٩١ درصـد پایـایی مـی باشدکه ضرایب (آلفا) کرونباخ نشان می دهد که پرسشنامه های به کار برده شده توسط مححق از پایایی بـالایی برخـوردار می باشد. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از طریق نرم افزار Spss٢٠ در سـطح آمـار توصـیفی (میـانگین و انحـراف استاندارد) و استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گـام ) مـورد انجـام قـرار گرفـت . پاسـخ دهنـدگان وضـعیت فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش را در آموزش و پرورش قیدار قوی ارزیابی کرده اند و یافته های پـژوهش حـاکی از آن است که بین نماد فرهنگ وضعیت سالار، نماد فرهنگ خانواده ، نماد فرهنگ سلسله مراتب با مولفه های مدیریت دانش بـه صورت کلی همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین براساس نتایج تحلیل رگرسیون ، از کل مقدار ٢٩/٩ درصدی ضریب تعیین ملاک ،درگام اول تحلیل رگرسیون متغیر نماد فرهنگ وضعیت سالار با ضریب بتای ٠/٤٨٠، ٢٣ درصد، درگـام دوم متغیر نماد فرهنگ خانوادگی با ضریب بتای ٠/٢٣٩، ٥/٢ درصد و در گام سوم متغیر نماد فرهنگ سلسله مراتب بـا ضـریب بتای ٠/١٤٢، ١/٧ درصد توانستند مولفه های مدیریت دانش را پیش بینی و تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
"و هیچ گونه تلاشی در این رابطه در بین کارکنـان اداره صـورت نگرفتـه اسـت و دانش موجود در بین کارکنان مربوط به سالهای دور می باشد و همچنین نامناسب بـودن سـاختار و ترکیـب نیـروی انسـانی موجود در اداره ی آموزش و پرورش شهر قیدار از نظر تحصیلات و فراوانی کارکنان با مـدرک تحصـیلی غیـر دانشـگاهی مشغول کار در این اداره می باشند و ناتوانی اداره ی آموزش و پروش شهر قیدار در جذب و نگهداری کارکنـان توانمنـد ، کارآمد ومتخصص باعث شده که در این پژوهش به دنبال رسیدن به پاسخ سـوال بررسـی رابطـه بـین فرهنـگ سـازمانی بـا مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش شهر قیدار می باشد و همچنین بطور خاص پاسخ به سوال آیا فرهنگـی کـه از موفقیت مدیریت دانش در سازمان حمایت می کند وجود دارد؟ و این چه نوع فرهنگی است ؟ در پژوهش سلمان طاهر زاده (١٣٨٦) به بررسی چگونگی رابطه میان میزان موفقیت اشاعه سیستم های مـدیریت دانـایی با نوع فرهنگ سازمانی پرداخته شده است .
در پژوهش شریف نیا (١٣٨٨) تحت عنوان « بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی براساس مدل گلـوب ومـدیریت دانـش در سازمان بنادر و دریانوردی » به این نتیجه رسیده است که بـین فرهنـگ سـازمانی و مـدیریت دانـش در سـازمان بنـادر و دریانوردی رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد یعنی هرچه قدر در زمینه فرهنگ سازمانی و متغییرهـای آن تـلاش بـه عمـل آید،تاثیر مثبتی بر مدیریت دانش حاصل می شود."