چکیده:
ادراک، پاسخ های آموخته ی فرد را شکل می دهد؛ بدین مفهوم که نوع پاسخ فرد به هر محرک را تعیین می نماید.پاسخ انسان به محرک های گوناگون ،با توجه به اینکه همگی یک حس را تحریک می کنند،یکسان نیستند.علت عمده ی این اختلاف پاسخ رادر یادگیری قبلی جستجو کرد زیرا محیط زندگی وعوامل تاثیرگذار در آن غالبابه فرد می آموزد پدیده های گوناگون را چگونه ادراک کند وچه نوع پاسخ هایی را از خود نشان دهد.این تحقیقبه بررسی تاثیر برخی از عوامل محیطی مثل میزان برخوردار بودن از اسباب بازی در دوران کودکی ،ساعات پرداختن به بازی وداشتن سابقه ورزشی در وضعیت توانایی های ادراکی –حرکتی دانش آموزان 2 منطقه شمال وجنوب شهر تهران پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"4-سؤالات تحقیق 1-آیا تفاوتی بین افراد جامعه تحقیق از نظر خوب یا ضعیف بودن در وضعیت آگاهی و درک از بدن برمبنای منطقهء جغرافیایی محل زندگی(شمال شهر و جنوب شهری بودن)،میزان برخورداری از اسباببازی،داشتن سابقهء فعالیتهای ورزشی آنان و میزان ساعات پرداختن به بازی در آنان وجود دارد؟ 2-آیا بین افراد جامعه تحقیق از نظر خوب یا ضعیف بودن در عامل چابکی عمومی برمبنای منطقهء جغرافیایی محل زندگی(شمال و جنوب شهری بودن،میزان ساعات پرداختن به بازی در آنان تفاوتی وجود دارد؟ 3-آیا تفاوتی بین آزمودنیها از نظر خوب یا ضعیف بودن در توانایی تعادل و نگهداری بدن بر مبنای شمال و جنوب شهری بودن و سابقهء شرکت در فعالیتهای ورزشی آنان وجود دارد؟ 4-آیا تفاوتی از نظر خوب یا ضعیف بودن در چابکی حرکتی برمبنای شمال و جنوب شهری بودن آزمودنیها وجود دارد؟ 5-آیا در توانایی پرتاب توپ به سمت هدف(هماهنگی بین چشم و دست)از نظر خوب یا ضعیف بودن که بین آزمودنیها برمبنای شمال یا جنوب شهری بودن(منطقهء جغرافیایی محل زندگی) و میزان ساعات پرداختن به بازی در آنان تفاوتی وجود دارد؟ 6-آیا تفاوتی بین افراد جامعه تحقیق از نظر خوب یا ضعیف بودن در توانایی ردیابی حرکت توپ برمبنای شمال یا جنوب شهری بون و میزان ساعات پرداختن به بازی در آنان وجود دارد؟5-روشهای آماری به منظور بررسی تأثیر برخی از عوامل بر روی وضعیت تواناییهای ادراکی-حرکتی دانشآموزان از آزمون خی( X2 )به فرمول( b+d )( a+c )( c+d )( a+b )/n2(2/ lad-bcl-n )- X2 استفاده شده است.
نتایج تحقیق نشان میدهد بین آزمودنیها در رابطه با آزمونهای سنجش تواناییهای ادراکی- حرکتی برمبنای منطقهء محل سکونت آنها(شمال شهر یا جنوب شهری بودن)تفاوت معناداری وجود ندارد و هرکدام از این مناطق دانشآموزانی را در خود داشتند که در کسب امتیازات موردنظر در آزمونها موفق یا ناموفق بودند و با اختلاف اندکی فقط از نظر تعداد(نه اختلاف آماری)در ضعیف بودن یا قوی بودن در توانایی ادراکی-حرکتی مورد سنجش یکسان بودند."