چکیده:
هدف ازاجرای این پژوهش بررسی رابطه نگرش مدیران به نوآوری با یادگیری سازمانی درمدارس ناحیه یک شهرری بود. روش پژوهش ، توصیفی - همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس شهرری درسال تحصـیلی ٩٥-٩٤ تشکیل می دادند (١٣٨ نفر). برای تعیین حجم نمونه ازروش سرشماری استفاده گردید کـه کـل تعـداد ١٣٨ نفـر بـه عنـوان نمونه انتخاب شدند.جمع آوری داده ها براساس دو پرسشنامه نگرش نسبت به تغییرویادگیری سازمانی صورت گرفـت کـه ضریب آلفای کرونباخ آن هابه ترتیب ٠.٨٦و٠.٨٣ بدست آمد.جهت تعیین روایی پرسشنامه ، ازروایـی صـوری و محتـوایی استفاده شد.تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار spss نسخه ٢٢ صورت پذیرفت . نتایج پژوهش نشان دادکه وضعیت نگرش مدیران به نوآوری و یادگیری سازمانی درمدارس ناحیه یک شهرری بالاتر از حـد متوسـط قـرار داردو بـین نگـرش مدیران به نوآوری با یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری در سطح ٠١/٠ وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که ازبین سه بعد نگرش مدیران به نوآوری ، بعد نگرش رفتاری به نواوری یادگیری سازمانی را تبیین می نماید ولـی دو بعد نگرش شناختی و نگرش عاطفی پیش بینی کننده مناسبی برای یادگیری سازمانی مدارس نمی باشد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ٢: وضعیت یادگیری سازمانی در بین مدیران مدارس ناحیه یک شهر ری متغیر میانگین انحراف مقدار t تفاوت درجه سطح معیار میانگین ها آزادی معنی داری چشم انداز مشترک ٧٦/٣ ٧٠٠/٠ ٧١/١٢ ٧٦/٠ ١٣٧ ٠٠٠/٠ فرهنگ سازمانی ٩٢/٣ ٦٥٨/١ ٥٢/٦ ٩٢/٠ ١٣٧ ٠٠٠/٠ کار و یادگیری ٦٨/٣ ٧٠٢/٠ ٢٩/١١ ٦٨/٠ ١٣٧ ٠/٠٠٠ تیمی اشتراک دانش ٧٣/٣ ٧١٥/٠ ٩٩/١١ ٧٣/٠ ١٣٧ ٠٠٠/٠ تفکر سیستمی ٦٧/٣ ٧٦١/٠ ٣٤/١٠ ٦٧/٠ ١٣٧ ٠٠٠/٠ رهبری مشارکتی ٠٠/٤ ٧٣١/٠ ٠٦/١٦ ٠٠/١ ١٣٧ ٠٠٠/٠ توسعه شایستگی ٧٨/٣ ٦٦٣/٠ ٧٥/١٣ ٧٨/٠ ١٣٧ ٠٠٠/٠ کارکنان ساختار سازمانی ٦٤/٣ ٧٨٢/٠ ٦٦/٩ ٦٤/٠ ١٣٧ ٠٠٠/٠ استراتژی ٩٠/٣ ٧٤٧/٠ ١٤/١٤ ٩٠/٠ ١٣٧ ٠٠٠/٠ یادگیری سازمانی ٧٩/٣ ٥٨٤/٠ ٧٩/١٥ ٧٩/٠ ١٣٧ ٠٠٠/٠ * توضیح : لازم به ذکر است که در این بررسی با توجه به دامنه نمره گذاری سؤالات (١ تا ٥) و محاسبه شـده نمـره کلـی این بعد بر حسب این دامنه ، میانگین فرضی جامعه ٣ در نظر گرفته شده اسـت .
جدول شماره ٤: همبستگی بین مؤلفه های نگرش مدیران به نوآوری با مؤلفه های یادگیری سازمانی نگرش مدیران به نوآوری نگرش نگرش عاطفی نگرش نگرش شناختی رفتاری مدیران به یادگیری سازمانی نوآوری چشم انداز مشترک ٠٤/٠ 24/0** 37/0** 33/0** فرهنگ سازمانی ٠٧/٠ ١١/٠ 18/0** 18/0** یادگیری تیمی ٠٥/٠ ١٢/٠ 29/0** 24/0** اشتراک دانش ٠٠٢/٠- 25/0** 23/0** 25/0** تفکر سیستمی ٠٠٦/٠- 14/0 21/0* 20/0** رهبری مشارکتی ٠١٢/٠- 20/0* 42/0** 30/0** توسعه شایستگی ١٢٤/٠ ١٠/٠ 42/0** 31/0** کارکنان ساختار سازمانی ٠٣٥/٠ ١٣٩/٠ 31/0** 24/0** استراتژی ٠١٥/٠ 18/0* 38/0** 29/0** یادگیری سازمانی ٠٥٢/٠ 23/0** 41/0** 35/0** ** معنی داری در سطح ٠١/ ٠ (دو دامنه ) * معنی داری در سطح ٠٥/ ٠ همان طور که در جدول (٤)، نشان داده شده است ، نتایج ماتریس همبستگی بین نگرش مدیران بـه نـوآوری و یـادگیری سازمانی مدیران مدارس ناحیه یک شهر ری گویای رابطه مثبت و معنادار بین اکثـر مؤلفـه هـا مـی باشـد."