چکیده:
هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبک های مدیریت تعارض (مصالحه ، اجتناب ، رقابتی ) با تاب آوری در مدیران آموزشی می باشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و نوع آن همبستگی مـی باشـد. جامعـه آمـاری پـژوهش شـامل ١٧٩ نفـر از مدیران آموزشی دبیرستان های دوره اول شهر کرمانشاه (در سه ناحیه آموزشی ) است که در سال تحصیلی ٩٥- ٩٤ مشـغول به کار می باشند که نمونه ای به حجم ١١٨ نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای سهمیه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه ویژگی هـای دموگرافیـک، پرسشـنامه تـاب آوری کونـور و دیویدسـون (٢٠٠٣) و پرسشنامه سبک مدیریت تعارض استیفن پی .رابینز (١٩٩١) استفاده شده است . داده ها به کمک نرم افـزار SPSS٢٢ و آمـار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چند متغیره و آزمـون هـای T مسـتقل ) مـورد تجزیـه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد که بین سبک های اجتناب و رقابتی مـدیریت تعـارض بـا تـاب آوری مـدیران آموزشـی رابطه معکوس و بین سبک مصالحه مدیریت تعارض با تاب آوری مدیران آموزشی رابطه مثبت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"لذا ایـن پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که آیا بین سبک های مدیریت تعارض (مصالحه ، اجتناب ، رقابتی ) با تاب آوری در مدیران آموزشی دبیرستان های دوره اول دخترانه و پسرانه شهر کرمانشاه با توجه به جنسیت رابطه معناداری دارد؟ روش جهت گیری این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی بوده و نظر بـه اینکـه رابطـه سـبک هـای مـدیریت تعارض (مصـالحه ، اجتناب ، رقابتی ) و تاب آوری بررسی می شود از نوع توصیفی همبستگی می باشد.
جدول شماره ٦: ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای سبک مصالحه مدیریت تعارض و تاب آوری تاب آوری سبک مصالحه مدیریت همبستگی پیرسون 0/386 تعارض سطح معنی داری 0/0001 تعداد 118 همان طور که در جدول ٦ مشاهده می شود ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای سبک مصالحه مدیریت تعـارض و تاب آوری ٣٨٦/٠+= r بدست آمده است ، که با توجه بـه اینکـه ٠١٠>P بدسـت آمـده اسـت بنـابراین مـی تـوان گفـت همبستگی بین این دو متغیر با اطمینان ٩٩% معنی دار است پس فـرض یـک مبنـی بـر اینکـه متغیرسـبک مـدیریت تعـارض مصالحه با متغیر تاب آوری رابطه مثبت دارد تایید می شود.
بحث و نتیجه گیری نتایج نشان داد که بین سبک رقابتی مدیریت تعارض با تاب آوری مدیران آموزشی دبیرستان های دوره اول دخترانه و پسرانه شهر کرمانشاه رابطه وجود دارد.
یافته های بدست آمده از فرضـیه دوم نیز نشان داد بین سبک اجتناب مدیریت تعارض با تـاب آوری مـدیران آموزشـی دبیرسـتان هـای دوره اول دخترانـه و پسرانه شهر کرمانشاه رابطه معکوس وجود دارد."