چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت مدیریت استعداد در بین اعضای هئیت علمی دانشگاه محقـق اردبیلـی بـود. بـرای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا داده های کمی ، و سپس بر اساس یافته های آن ، داده های کیفـی نیز گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمی ، ٢٥٣ نفر از اعضای هیئت علمی داشگاه محقق بودند که از طریق نمونه گیـری خوشـه ای تعـداد ١٢١ نفـر بـرای نمونـه گیـری بـرآورد شـدند. در بخـش کیفـی و بـا اسـتفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد ٩ نفر تحت مصاحبه های عمیق قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در بخـش کمـی پرسشـنامه محقق ساخته با پایایی ٩٢% و ابزار پژوهش در بخـش کیفـی ، مصـاحبه بـدون سـاختار بـود و از روش سـه بعـدی نگـری و بازخورد مشارکت کننده برای اعتباریابی آن استفاده شد . به منظور تحلیـل داده هـای کمـی از آزمـون تـی تـک نمونـه ای استفاده شد و در بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد . یافته های پـژوهش نشـان داد که مولفه های جذب و انتخاب و ارزیابی استعداد دارای وضعیت مطلوب و مولفه های نگهداشت استعداد و توسعه استعداد از وضعیت نامطلوبی در بین اعضای هیئت علمی برخوردار است . یافته ها همچنین نشان داد که عدم ارائـه تسـهیلات لازم و ساختار سنتی سیستم موجب قرار گرفتن توسعه و نگهداشت استعداد در وضعیت نامطلوب بوده اند.
خلاصه ماشینی:
"Vural & et al سوال کمی : شکاف میان وضعیت موجود فرایند مدیریت استعداد در دانشگاه محقق اردبیلـی ، از دیـدگاه اعضـای هیئـت علمی چگونه است ؟ سوال کیفی : دلایل این شکاف ها چه عواملی هستند و چه راه کارهایی پیشنهادی مناسب برای مرتفع کردن این شـکاف به منظور بهینه سازی وضعیت جاری فرایند مدیریت استعداد، از دیدگاه اعضای هیئت علمی مد نظر هستند؟ روش پژوهش حاضر درصدد به دست آوردن شناختی ژرف و همه جانبه از وضعیت مدیریت استعداد و مسائل مربوط بـه آن در دانشگاه محقق بود.
جدول شماره ٦: مقوله های به دست آمده از بخش کیفی مقولات اصلی مقولات فرعی جذب و انتخاب نظام مند بودن فرایند جذب و انتخاب دارا بودن ساختار مشخص در جذب و انتخاب خط مشی های مشخص وزارت علوم برای جذب و انتخاب روشن بودن ملاک های جذب و انتخاب نگهداشت استعداد ساختار سنتی سیستم کارمند محور عدم آزادی نقد علمی حاکم نبودن نگاه چند فرهنگی عدم مشارکت اعضاء توسعه استعداد عدم ارائه تسهیلات لازم نبود فرصت های مطالعاتی کافی تعهد پایین دانشگاه به توسعه اعضای هیئت علمی ثابت و اجباری بودن مسیر توسعه شغلی ارزیابی استعداد ساختار مشخص ارزیابی عدم تنوع در برنامه ها با توجه به تخصص ها برنامه های توسعه کوتاه مدت مشارکت دانشجویان در ارزیابی بازخورد ارزیابی به اساتید تطابق استعداد با شغل همان گونه که در جدول ٥ مشاهده می شود، تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ، دلایـل مختلفـی را بـه عنـوان دلایـل نامطلوب بودن فرایند های نگهداشت و توسعه استعداد و مطلوب بودن ابعاد جـذب و انتخـاب و ارزیـابی مشـخص کـرده است ."