چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با فلسفه آموزشی و کیفیت زندگی کاری در بین دانشجو معلمان صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجو معلمان (دانشجویان مقطع ارشد رشتههای ویژه فرهنگیان) دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 156 نفر تشکیل میدهند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان 113 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای ذهنیت فلسفی سلطانی (1375)، فلسفه آموزشی پاتریشا (1972) و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (1972) میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری فراوانی، آزمون t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفادهشده است. یافتهها نشان داد که میانگین ذهنیت فلسفی دانشجو معلمان در سطح معنیداری 0/01 پایینتر از حد متوسط بوده و تنها بعد جامعیت بالاتر از حد متوسط بود. میانگین فلسفه آموزشی در بین دانشجو معلمان بالاتر از حد متوسط قرار گرفت و نیز فلسفه آموزشی غالب در بین آنان، پیشرفت گرایی بود. میانگین کیفیت زندگی کاری نیز برابر با حد متوسط ارزیابی شد اما ابعاد پرداخت منصفانه و کافی و قانونگرایی در سازمان، پایینتر از حد متوسط قرار داشتند. نتایج نشان دادند که همبستگی بین ذهنیت فلسفی و فلسفه آموزشی در سطح 0/05 معنیدار میباشد. همچنین همبستگی بین ذهنیت فلسفی و کیفیت زندگی کاری در سطح معنیداری 0/01 نشان داده شد. ضرایب رگرسیون نشانگر آن بودند که در بین ابعاد ذهنیت فلسفی، بعد تعمق و انعظافپذیری در پیش بینی فلسفه آموزشی تاثیر دارند. همچنین این نتیجه بهدست آمد که بعد جامعیت نیز در پیشبینی کیفیت زندگی کاری تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
"تحقیقاتی در مورد کیفیت زندگی کاری انجام شده است مانند: لینکین ١٧ (١٩٩١)، هالو١٨ (١٩٩١)، جور تافت ١٩ (١٩٩٣)، آلن ٢٠ (١٩٩٦)، لائ و٢١ (٢٠٠٠)، لویس و همکاران ٢٢(٢٠٠١)، چی رز و همکاران ٢٣(٢٠٠٦)، مرادیان (١٣٨٢)، خوشبختی (١٣٨٣)، علی اکبری (١٣٨٣)، خرازیان (١٣٨٥)، سلام زاده و همکاران (١٣٨٧) و سبکرو و همکاران (١٣٨٩) که نتایج آن ها نشان داده است که وجود هریک از مؤلفه های کیفیت زندگی کاری در بهره وری ، افزایش عملکرد کارکنان ، افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد.
) نتایج برآورد مدل معنادار در قالب جدول ضرایب رگرسیون در جدول (٦) ارائه شده ، نشان می دهد تعمق و انعطاف پذیری قابلیت پیش بینی فلسفه آموزشی را دارند و آزمون t برای معناداری ضرایب رگرسیون در سطح کمتر از 116 پاییز ١٣٩٥ بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی با فلسفه آموزشی و کیفیت زندگی کاری دانشجو معلمان ...
) ٠٠١/٠ نتایج برآورد مدل معنادار در قالب جدول ضرایب رگرسیون در جـدول (٨) ارائـه شـده اسـت کـه نتـایج جـدول نشـان می دهد در بین مؤلفه های ذهنیت فلسفی تنها مؤلفه جامعیت قادر به پیش بینـی کیفیـت زنـدگی کـاری مـی باشـد و ٢٩/٠ در پیش بینی کیفیت زندگی کاری تأثیر دارد با توجه به مقدار t محاسبه شده (٢٨/٣) ضریب رگرسیون در سطح ٠٥/٠ معنـی دار است .
همچنین نتایج برآورد مدل معنادار نشان داد در بین مؤلفه های ذهنیت فلسفی تنها مژلفه جامعیت (با ٠/٢٩) قادر به پیش بینی کیفیت زندگی کاری می باشد که با توجه به مقدار t به دست آمده ، ضریب رگرسیون در سطح ٠/٠٥ معنی دار است .
Quality of work Life and Performance: An ad Hoc Investigation of Two Key Elements in the Service Profit chain Model, International Journal of Service Industry Management, 11(5), 422-437."