چکیده:
هدف اساسی این مطالعه هنجاریابی آزمون فراشناخت ولز روی دانشـجویان دانشـگاه آزاد اسـلامی رودهـن بود. بدین منظور، تعداد ٤٩٠ نفراز دانشجویان (٢٣٠ نفر پسر، ٢٦٠ نفر دختر) این دانشگاه بـه روش تصـادفی مرحلـه ای انتخاب و با آزمون فرا شناخت ولز مورد آزمون قرار گرفتند. نتـایج نشـان داد ضـریب اعتبـار آزمـون بـه روش آلفـای کرونباخ ، برای کل گروه برابر ٠/٨٩٦، پسران برابر ٠/٩٠٢ و دختران برابر ٠/٨٥٨ شد. خطای اسـتاندارد پرسـش نامـه بـا توجه به انحراف استاندارد کل که برابر ٢١/٣١٩ شد، مساوی ٦/٨٧٥ بود. روایی این آزمون از دو طریـق مـورد بررسـی قرار گرفت و نتایج بیانگر روایی قابل قبول آن بود. همچنین تحلیـل عـاملی پرسـش نامـه بیـانگر آن اسـت کـه سـاختار عاملی پرسش نامه بر وجود یک عامل در اندازه گیری تاکید می کند.
خلاصه ماشینی:
"تنظیم دانش ، در انعکاس با احساس شناختی است که دانشجو مطلب را درست نفهمیده است و تمرکزش 1- Belmont & Butterfield 2- Hagen & Kingsley 3- Corsini 4- Hart 5- Markman 6- Miller 7- Newell , Shaw & Simon 8- Atkinson & Shiffrin 9-knowledge of Cognition 10- regulation of Cognition را بر گفته های استاد و نمودار زیاد میکند.
با بررسی این مطالب و توضیحاتی که در مورد آنها داده شده ، نکات زیر بارز می شود: اطلاع از فراشناخت ، زمانی به وقوع می پیوندد که دانش آموزان از توانایی های شناختی خودآگاه اند؛ برای مثال ، دانش آموزی که از ضعف حافظۀ خود آگاه است ، ممکن است رئوس تکالیف روزانه ای که باید انجام دهد را یادداشت کند تا در منزل بدون فراموشی آنها را انجام دهد.
پایه و اساس چارچوبی را که هنجار براساس آن ساخته می شود طبق اصول متعارف دربارة همه آزمون ها پرسش نامه ها، جدول توزیع فراوانی نمره های خام تشکیل می دهد و در پژوهش حاضر، با توجه به نتایج آزمون تی مستقل که بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار وجود دارد (پسران با میانگین ١٣٧/٩٧ در مقایسه با گروه دختران با میانگین ١٢٤/١١٥ در آزمون فرا شناخت ولز عملکرد بهتری از خود نشان داده اند) منطقی تر است که علاوه بر کل گروه برای دختران و پسران دانشجو نیز به تفکیک ، جدول نرم تهیه شود."