چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی استرس ادراک شده در دانشجویان دارای سبک های اسنادی مختلف و همچنین بررسی روابط بین این متغیرها انجام شده است. برای این منظور تعداد 414 دانشجو به روش خوشه ای انتخاب و به وسیله پرسشنامه سبک اسنادی (ASQ) و پرسشنامه استرس ادراک شده (Pss) به کمک آزمون آماری t و آزمون ANOVA مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که استرس ادراک شده در بین دانشجویانی که سبک اسناد درونی دارند با دانشجویانی که سبک اسناد بیرونی دارند در موقعیت های کلی و مثبت، تفاوت معنی داری وجود دارد و این میزان در بین افراد با سبک اسناد بیرونی بیشتر مشاهده می شود. همچنین استرس ادراک شده در دانشجویانی که سبک اسناد کنترل ناپذیر دارند با دانشجویانی که سبک اسناد کنترل پذیر دارند، در رویدادهای کلی، منفی و شخصی تفاوت معنی داری وجود دارد و این میزان در بین افراد با سبک اسناد کنترل ناپذیر بیشتر مشاهده می شود. یافته ها گویای آن بودند که در دو گروه دختران و پسران، استرس ادراک شده در بین دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است، همچنین نشان داده شد که تنها تفاوت معنی دار در بین سبک های اسنادی دانشجویان دختر و پسر در بعد عمومی- اختصاصی در رویدادهای منفی، بعد کنترل پذیر- کنترل ناپذیر در رویدادهای منفی، شخصی و کلی مشاهده می گردد.
خلاصه ماشینی:
"یافتـه هـا گویای آن بودند که در دو گروه دختران و پسران ، استرس ادراک شده در بین دانشجویان دختر بیشتر از دانـشجو ان پسر است ، همچنین نشان داده شد که تنها تفاوت معنی دار در بین سب های اسنادی دانشجویان دختر و پسر در بعـد عمومی -اختصاصی در رویدادهای منفی، بعد کنترل پذیر-کنترل ناپذیر در رویدادهای منفی، شخصی و کلی مشاهده میگردد.
در یک بررسی نشان داده شد که سبک اسناد در بعد درونی -بیرونی تنها در موقعیت های مثبت بین آزمودنیها تفاوت وجود دارد و بیشترین تفاوت ها از لحاظ استرس ادراک شده ، به بعد کنترل پذیری مربوط میشود، همچنین نشان داده شد که گرچه در موقعیت های کلی کنترل پذیری عامل مهمی در معنیدار بودن تفاوت بین استرس گروه ها نبود ، اما تقریبا در تمام موقعیت های شخصی 1- Needles 2- Voelz 3- Haeffel 4- Joiner 5-Wagner (منفی و مثبت ) کنترل پذیری عامل مهمی در معنی دار بودن تفاوت گروه ها از نظر استرس ادراک شده بوده است (امین یزدی، ١٣٧٧).
با توجه به اینکه سبک اسـناد مـی توانـد پـیش بینـی کنن ه اثرات استرس باشد (کرگر،١٩٩٥)، همخوانی نتایج تحقیق در رویـدادهای کلـی (مثبـت و منفـی)، رویدادهای منفی و رویدادهای شخصی که تفاوت معنی دار بین افراد کنترل پـذیر و کنتـرل ناپـذیر را نشان میدهد، احتمالا این نکته را خاطر نشان میسازد کـه در بحـث اسـناد (بعـد کنتـرل پـذیر و کنترل ناپذیر) و استرس ادراک شده ، سبک اسنادی برای رویدادهای کلی، منفی و شخـصی بهتـر میتواند پیش بینی کننده استرس ادراک شده فرد باشد."