چکیده:
شهر، تنها مجموعهای از کالبدهای مصنوع نیست. شهر، به معنای صحیحتر، منظری است متشکل از عناصری متعدد که به واسطه ادراک شهروندان از آنها شکل میگیرد. در واقع مفهوم منظر شهری بدان معناست که موجودیت و هویت شهر تنها با عناصر عینی تعریف نشده و ذهنیت نیز نقش موثری در آن ایفا میکند؛ به گونهای که نمیتوان آن را جدا از عینیات دید. بخشی از ذهنیتهای انسان نیز به واسطه رویدادهای سیال در شهر شکل می گیرد. موسیقی خیابانی، هنری شهری و رویدادی سیال است که به دلیل ارتباط بی واسطه و مستقیم با مخاطب، ذهنیت های قوی و عمیقی را برای او رقم می زند و چهره شهر را تغییر می دهد.
این هنر شهری از قرون اولیه میلادی در غرب وجود داشته و در ایران نیز از دوران پیش از اسلام حیات خود را آغاز کرده است. بنابراین، موسیقی خیابانی، هنری غربی و وارداتی نیست و از دیرباز در فرهنگ شرقی و ایرانی- اسلامی جایگاهی ویژه داشته است. به علاوه، نکته مهم درباره این هنر آن است که در هر دوره با صورتی متناسب با همان دوره در شهر ظاهر شده و به فراخور نیاز جامعه و ذائقه مخاطبان تغییر کرده است. چنان که مراسم آیینی، ملی و فرهنگی در ایران و خصوصا تهران، با نوای موسیقی در ذهنیت شهروندان ماندگار شده است. موسیقی خیابانی در تهران معاصر نیز پس از گذر از دوره ها و پذیرفتن صورت ها و نام های متعدد، اکنون به دو صورت آیینی- تاریخی و موسیقی نوین و تخصصی در شهر اجرا می شود. در واقع این هنر، طی دهه های اخیر با محدودیت ها و ممنوعیت های بسیاری همراه بوده اما هنرمندان این عرصه همچنان به حیات خود ادامه دادند و طی دو دهه گذشته، به پررنگ و تخصصی شدن این هنر در شهر کمک کردند.
از این رو مقاله حاضر به بررسی و معرفی موسیقی خیابانی به شکل مدرن و امروزی خود در تهران معاصر، در بازه زمانی پس از انقلاب تا به امروز، می پردازد.
Garden in Persian culture and life is a fundamental concept; but today due to the degradation occurred in its revolution path along with hegemonic development of objectivist sciences which has conquered its validity authority, suffers from superficiality; this is why expressions like green space and living-environment are common in design profession. Garden is a concept related to human understanding and knowledge from his and world initial creation layers; in a way that in the revolution path of Persian culture, it associates immediately meaning of a “position”. Even today, using combinations such as “book garden” or “music garden” doesn’t mean that the complex has trees or green space, but its thematic load suggests that garden means a kind of position to show the “majesty” of the complex.
Knowing this position and elements, the environment and relations which results in understanding this objective-subjective quality due to the interaction of human being and universe (the selected nature), is an essential research for holistic courses such as landscape architecture and may contribute to revival of “Persian garden” instead of “green space”. One of the original and valuable sources of recognizing garden concept as an art, are other Persian culture arts which poem is one of its most prominent representations; because arts have lots of commonalities in their semantic level and in the meanwhile Farsi language is the most important factors of preserving Iranians identity and consistency during historical revolutions. In this regard, the present article tries to interpret garden position in Saadi poems, as one of Farsi poems peaks famous for “paying attention to social realities” and also “considering lovely sonnets and beauty images”, hermeneutically. So, the present article asks this question: Is garden in Saadi poems used to describe the mere objectivity of nature and appearance or it is used to describe thoughts? For explaining what thought or describing which mood, the word garden is used more? And which elements of garden receive more attention to address scene creation and semantic understanding?