چکیده:
باغ ایرانی به عنوان یکی از مظاهر باغسازی جهان در عین داشتن الگویی مشخص، دارای تنوع بسیاری در اجزای خود است. این تنوع با سادگی فرم و الگوی باغ ایرانی، سبب بروز مفاهیم پیچیده و عملکردهای متفاوتی در انواع باغ های ایرانی شده است. این تنوع به حدی است که در باغ های موجود در اقلیم های مختلف، شاهد بروز اشکال مختلفی از کوشک ها، استفاده از آب و فضاهای پشتیبان سکونت در باغ هستیم. عموما سکونت در باغ ها جهت تفرج و استراحت بوده و به همین دلیل این سکونت، موقتی تلقی می شده است. این امر سبب شکل گیری نوع خاصی از معماری برای کوشک ها شده که بیشتر بر جنبه های دید و منظر مطلوب تاکید داشته است و مواردی که برای سکونت دائم در یک منطقه موردنیاز است در آن ها تعبیه نمی شده است.
تبلور باغ ایرانی در مناطق مختلف سرزمین ایران به تناسب شرایط مکان دارای تفاوت هایی است. باغ های خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند علیرغم شباهت های ساختاری با سایر باغ های ایرانی در اجزا متفاوت بوده و دارای هویت مستقل خود است. این باغ ها با اینکه در اقلیمی مشابه با باغ های کویری ایران قرار دارد اما به سبب نوع سکونت و شیوه استفاده حاکمان از آنها تفاوت هایی با الگوهای سکونت موقت ایران دارد. از جمله این تفاوت ها می توان به نوع استقرار کوشک یا عمارت در باغ و شیوه سکونت در آن اشاره کرد.
در این مقاله با استفاده از روش تاریخی – تحلیلی، باغ های بیرجند مورد بررسی قرار گرفته و به وسیله ابزارهایی مانند منابع کتابخانه ای و مشاهده میدانی، تفاوت در نوع سکونت در باغ های بیرجند تحلیل شده است.
بررسی باغ های بیرجند نشان می دهد که احداث عمارت های وسیع در جهت شرقی- غربی به منظور سکونت دائم از ویژگی های غالب در سنت باغسازی این منطقه است. نوشتار حاضر به بررسی وجوه تمایز بخش سکونتی باغ های بیرجند پرداخته و سعی می کند الگوی باغسازی این منطقه را به عنوان یک گونه متفاوت از باغسازی ایرانی شناسایی و تبیین کند.
A city is not just a complex of artificial limbs. The city, to put it in better words, is composed of different elements formed by citizen’s understanding. In fact, the concept of city-view means the city entity consists of imagination at its construction which cannot see far from objectives. Some men’s mind are shaped by the current moments of the city. Street music is a citizen art and a current action affecting minds and modifying the city view directly without any connection or relation with audiences.
This city art has existed since the early Christian centuries and it began its life in Iran before entering Islam. Therefore, street music is a western and imported art which has had a specific position in Iran’s Islamic, oriental culture. In addition, the important point about this art has been revealed in each era implying the fact that the construction of city, its needs and audiences’ interests were modified. As Iran’s religious celebrations, especially in Tehran, are associated with the melody of music in citizens’ minds, the street music in Tehran is now implemented in two forms of Religious – Historic and modern professional music in the city. In fact, this art has been encountering limitations and restrictions, but the artists of this field have continued their life and helped to make this art professional in the city during the previous decades.
Accordingly, the present study surveys and introduces the street music of contemporary Tehran in its modern shape of today since post revolution period till today.