چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه سطح شادکامی و سلامت روان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور 1387 و تعیین رابطه بین - خدابنده در سال تحصیلی 88 این دو متغیر بود. در این مطالعه، 200 دانشجو ( 136 زن و 64 مرد) به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای
انتخاب شدند و پرسشنامههای شادکامی آکسفورد که دارای پنج عامل است، و سلامت عمومی (OHI) که دارای چهار عامل است، در مورد آنها اجرا (GHQ) شدند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین زنان و مردان از نظر متغیر شادکامی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در خرده مقیاس های رضا یت از زندگی وعزت نفس، مردان p<-0.01 و مثبت و رضایت خاطر، زنان p<-0.01 بالاتری د اشتند. در خرده مقیاس بهزیستی روانی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. در بررسی متغیر سلامت روان ، بین دو گروه اختلاف معناداری وجود داشت، به گونه ای که مردان از سلامت روان مناسب تری در مقایسه زیرمقیاس ه ای .(p<-0.01برخوردار بودند ( p<-0.01 این متغیر نیز در هر چهار خرده مقیاس علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی، و افسردگی، میانگین نمره های مردان پایین تر از زنان بود . نتایج محاسبه همبستگی نشان داد که رابطه شادکامی و سلامت روان معنادار است .p<-0.01
خلاصه ماشینی:
جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل کلیۀ دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور خدابنده بود که در 1- self-efficacy 2- Bridges 3- Margie 4- Zaff 5- Koivumaa-Honkanen 6- Lubomirsky 7- King 8- Diener 9- Wilson 10- Pritchard 11- Revalee 12- Irina 13- David 115 115 سال تحصیلی ٨٨-١٣٨٧ در آنجا مشغول به تحصیل بودند (به تعداد ٢٧٠٠ نفر، ١٨٣٦ دختر و ٨٦٤ پسر).
اما علی رغم میانگین بالاتر دانشجویان زن ، این اختلاف با توجه به نتایج تجزیـه و تحلیـل واریـانس معنادار نیست (١/١٧= (١٩٨و١)F) اما در مقایسۀ زیرمقیاس هـای شـادکامی، در دو خـرده مقیـاس رضــایت خــاطر (٠٠٠١>P، ٤٣/٥ =(١٩٨و١)F)، و خلــق مثبـــت (٠٠٠١>P، ٧٧/٨ =(١٩٨و١)F) میانگین نمره های دختران بیشتر است و در مقیاس های عـزت نفـس (٠٠١ 1- life satisfaction 2- self satisfaction 3- positive mood 117 117 و رضایت از زندگی (٠٠١ جدول ١ مشخصات جمعیت شناختی نمونۀ پژوهش ( به تصویر صفحه رجوع شود ) جدول ٢ میانگین ، انحراف استاندارد، و نتایج آزمون F در مقیاس شادکامی و خرده مقیاس های آن در دو گروه زن و مرد ( به تصویر صفحه رجوع شود ) 118 118 نتایج مربوط به سلامت روان گروه نمونه در جدول ٣ آمده است .
این نتیجه مطابق با نظریه ای است که شادکامی را امری تغییرناپذیر تلقی مـی کنـد 1- Diener 2- Suh 3- Lucos 4- Smith 5- Abdel-Khalek 6- Manon 7- Yarcheski 8- Dolan 9- Deasgood 10- Whiten 11- Liaghatdar 12- Jafari 13- Abedi 120 120 و شادی یا ناشادی را مرتبط با شرایط نمی داند و عوامل شخـصیتی و روان شـناختی را بیـشتر از عوامل جمعیت شناختی در آن مؤثر میداند (کارلسون ١، ٢٠٠١؛ به نقل از فرهـادی و همکـاران ، ١٣٨٤).