چکیده:
عدالت مفهومی اساسی است که از دیرباز با دو بعد عدالت رویه ای و توزیعی شناخته شده است. با مطرح شدن بحث عدالت در سازمان ها، بعد بین فردی به ابعاد پیشین اضافه شده و مفهوم سه بعدی عدالت سازمانی به وجود آمده است که بخش قابل توجهی از پژوهش های صنعتی و سازمانی را به خود اختصاص داده است. اما جامع ترین مفهوم از عدالت سازمانی را کالکیت در سال 2001 ارائه کرد که شامل چهار بعد است و عدالت اطلاعاتی را نیز به ابعاد قبلی افزوده است. در مطالعه حاضر اعتبار سازه و ملاکی مقیاس کالکیت (2001) با استفاده از نمونه ای 350 نفری از کارکنان یک شرکت صنعتی سنجیده شد. برای بررسی اعتبار سازه از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که بر اساس آن، الگوی چهار عاملی مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی اعتبار ملاکی، شرکت کنندگان علاوه بر مقیاس عدالت سازمانی به مقیاس های مربوط به متغیرهای ملاک شامل واسطه ـ هـدف، خـودمختـاری، رفتـار رهـبـری، و مشـارکـت در تصمیم گیری نیز پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که مقیاس عدالت سازمانی از اعتبار سازه و ملاکی مناسبی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
عدالت سازمانی به رفتار منصفانه بـا مـردم 13 در سازمان ها مربوط است و میتوان آن را جزئـی از عـدالت اجتمـاعی بـه حـساب آورد (بیـز ، 1- justice 2- Elovation 3- Kivimaki 4- Vahtera 5- Keltikangas 6- Virtanen 7- Farmer 8- Beehr 9- Love 10- organizational justice 11- Greenberg 12- Colquitt 13- Bies 79 79 ٢٠٠١).
بیز و موگ ١٩ (١٩٨٦) 1- DeConinck 2- Stilwell 3- social tendencies 4- Lind 5- Van den Bos 6- Cohen-Charash 7- Spector 8- Colquitt 9- Conlon 10- Wesson 11- Porter 12- Ng 13- distributive justice 14- Ambrose 15- Arnaud 16- Lambert 17- procedural justice 18- Tyler 19- Moag 80 80 عدالت تعاملی را به منزلۀ سومینُ بعد عدالت مطرح کردند که به صورت رفتارهـای تعـاملی کـه افراد در طول رویه ها ادراک میکننـد (از قبیـل حمایـت ، توضـیحات درسـت و ...
اعت Jبار سازه کیفیت کل Jی عملیات اندازه گیری است که در تبدیل سازه های فرضـیۀ پـژوهش 1- Mochinsky 2- Streicher 3- Camerman 4- Cropanzano 5- Vandenberghe 6- Darlene 7- Nabatchi 8- Bingham 9- Good 10- Bolino 11- Lester 12- Bloodgood 13- Rice 14- Piquero 81 81 به متغیرهای مورد بررسی به کار می رود (فراهانی و عریضی ، ١٣٨٤).