چکیده:
پژوهش حاضر، به منظور بررسی تاثیر آموزش متقابل بر پیشرفت درس روخوانی فارسی دانش آموزان پایه دوم و عزت نفس دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی انجام گرفت. بدین منظور دانش آموزان دختر پایه دوم و چهارم ابتدایی که در مدارس دولتی منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران مشغول به تحصیل بودند به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. از میان این گروه 34 دانش آموز از پایه چهارم که داوطلب نقش معلمی بودند و 34 دانش آموز پایه دوم که نمره آنها در درس روخوانی فارسی از نمره میانگین کلاس پایین تر یا معادل آن بود، با روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. افراد گروه نمونه به طور تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل گمارده شدند. روش پژوهش آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل صورت گرفته است. افراد گروه آزمایش به مدت 24 جلسه 45 دقیقه ای تحت روش آموزش متقابل قرار گرفتند. در طول این دوره گروه های کنترل آموزشی دریافت نکردند. قبل از اجرای برنامه آموزش متقابل، آزمون روخوانی فارسی از دانش آموزان کلاس دوم و آزمون عزت نفس از دانش آموزان کلاس چهارم به عمل آمد. پس از پایان دوره آموزش، مجددا آزمون رو خوانی فارسی از دانش آموزان کلاس دوم و آزمون عزت نفس از دانش آموزان کلاس چهارم، گروه آزمایش به عمل آمد. نتایج، نشان دهنده تاثیر مثبت این مداخله بر افزایش نمره درس روخوانی فارسی دانش آموزان پایه دوم و همچنین افزایش نمره آزمون عزت نفس دانش آموزان پایه چهارم گروه آزمایش بود. لذا، می توان از این راهبرد به عنوان مکمل نظام آموزشی فعلی کمک گرفت.
خلاصه ماشینی:
A دانشگاه تهران University of Tehran چکیده: پژوهش حاضر، به منظور بررسی تأثیر آموزش Abstract: The present study has investigated the متقابل بر پیشرفت درس روخوانی فارسی دانش آموزان پایه effect of reciprocal teaching, also known as دوم و عزت نفس دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی انجام “cross-age peer tutoring” on reading achieve-گرفت .
1- Greeno 2- Collins 3- Resnick 4- Rogoff 5- zone of proximal development 6- scaffolding 7- John-Steiner 8- Mahn 9- Tappan 10- Santroc 11- assignment mutual 83 83 رویکرد آموزش متقابل ، فرصت مناسبی برای تعامل و برقراری ارتباط وسیع تر بین دانش آموزان ایجاد کرده ، و زمینه را برای تسهیل یادگیری آماده میکند.
همچنین یافته های پژوهشی دیگر در مورد مصرف الکل و تنباکو با فرض بر اینکه کودکان میتوانند پیام های مهمی را در زمینه های فوق را به همسالان خود انتقال دهند، نشان داده اند که این شیوه در کاهش مصرف 1- Fuches 2- Mathes 3- Simmons 4- Cohen 5- Riessman 6- Gardener 7- Jerome-Jewler 8- Barefoot 9- Jacson 10- Douglas 86 86 دخانیات و الکل کودکان بسیار موثر بوده است (داگلاس ، ٢٠٠٦) بر طبق گزارش سال ٢٠٠٤ در مینه سوتا، تقریباً ٣٠٠٠ نفر زیر سن ٢١ سال به جرم رانندگی به هنگام مستی دستگیر شدند، که این رقم بعد از اجرای طرح آموزش متقابل ، به طور معناداری کاهش یافت (اداره ایمنی ترافیک مینه سوتا، ٢٠٠٤؛ به نقل از داگلاس ، ٢٠٠٦).