چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همخوانی سبک های یادگیری دانشجویان با رسانه های مورد استفاده اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی در دانشگاه اصفهان بود. بدین منظور، 84 نفر از دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه سبک های یادگیری «VARK» و پرسشنامه محقق ساخته «میزان استفاده از رسانه ها» بودند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک غالب دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، سبک دیداری است. مقایسه سبک-های دختران و پسران حاکی از غلبه سبک دیداری میان هر دو گروه است. همچنین بین رسانه های مورد استفاده اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی با سبک یادگیری دانشجویان همخوانی وجود ندارد، به طوری-که از دیدگاه دانشجویان بیشترین رسانه مورد استفاده اساتید رسانه شنیداری و کمترین رسانه مورد استفاده اساتید رسانه جنبشی/ حرکتی است.
خلاصه ماشینی:
میزان همخوانی سبک های یادگیری دانشجویان با رسانه های مورد استفاده اساتید Consistency of Student's Learning Styles with Media Utilization by Human Science Faculty نرجس امینی .
Yasamin Abedini, Ph. D دانشگاه اصفهان University of Isfahan هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همخوانی Abstract: The main purpose of the present سبک هـای یـادگیری دانـشجویان بـا رسـانه هـای مـورد study was to investigate the consistency of استفاده اساتید دانشکده ادبیات و علومانسانی در دانشگاه students' learning style with media utilization اصفهان بود.
لوجان ٩ و دیکارلو١٠ (٢٠٠٦) نیز در پژوهش خود بر دانشجویان پـزشکـی ، نشان دادند که سبک 1- Brown 2- Collins 3- Duguid 4- Yuh-Shiow 5- Pei-Shih 6- Su-Jen 7- Felder 8- Dart 9- Lujan 10- Dicarlo 127 127 غالب آنها سبک ترکیبی (%٦٤) بوده است .
اما در مورد رسانه ها، کیگان ١٢ (١٩٩٦) در پژوهشی بـه ایـن نتیجه رسـید که چـگونگی استفاده از رسانه ها و تکنولوژی آموزشی در کلاس میتواند 1- Bouldin 2- Myers 3- Byrene 4- Pahl 5- Slater 6- Lujan 7- Dicarlo 8- Meehan-Andrews 9- Breckler 10- Joun 11- Ngo 12- Keegan 128 128 اثراتی به شرح زیر در نتایج یادگیری داشته باشد.
(1992 رسولی نژاد و همکاران (١٣٨٣) در پژوهشی به بررسی دانش ، نگرش ، و عملکرد اعضاء هیأت علمی در رابطه با استفاده از رسانه های آموزشی ، در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ 1- Smit 2- Witeley 3- Russel 4- Hosston 5- Agnew 6- Meneely 7- Thaxton 8- Forde 9- Cohen 129 129 درمانی کاشان پرداختند که بنا بر نتایج آن میزان آگاهی اساتید از رسانه های آموزشی %١٢ خوب ، %٥٤ متوسط ، و %٣٤ ضعیف نشان داده شد.