چکیده:
با وجود اینکه دوره های آموزشی زیادی با هدف ارتقاء تفکر تاملی اجرا می شوند، ابزارهای کاربردی برای سنجش و ارزیابی آن ها بسیار اندک هستند. پژوهش حاضر، با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی فرم فارسی مقیاس تفکر تاملی، از روش-های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بهره جسته است تا ابزاری مناسب را برای استفاده در پژوهش های تربیتی فراهم سازد. نمونه، شامل 332 دانشجو (176 دختر و 156 پسر) بود که با روش نمونه گیری خوشه-ای چندمرحله ای از بین دانشگاه های تهران انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با تحلیل مولفه-های اصلی برای مقیاس تفکر تاملی، چهار عامل عمل عادتی، فهمیدن، تامل، و تفکر انتقادی را نشان داد که مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی بود. به منظور تعیین روایی این مقیاس از تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی اعتبار آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، برازش قابل قبولی را برای ساختار چهار عاملی پیشنهاد شده، نشان دادند. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان دادند که مقیاس تفکر تاملی از اعتبار قابل قبولی برخوردار است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر این است که مقیاس موردنظر می تواند به عنوان ابزاری روا و معتبر در سنجش تفکر تاملی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
A دانشگاه خوارزمی Kharazmi University با وجود اینکه دورههای آموزشی زیادی با هدف Abstract: Although many educational ارتقاء تفکر تأملی اجرا میشوند، ابزارهای کاربردی برای programs aim to promote reflective thinking, سنجش و ارزیابی آنها بسیار اندک هستند.
The purpose of this study was فارسی مقیاس تفکر تأملی، از روشهای تحلیل عاملی to investigate psychometric properties of اکتشافی و تأییدی بهره جسته است تا ابزاری مناسب را Persian form of Reflective Thinking Scale in order to prepare an applicable instrument for برای استفاده در پژوهش های تربیتی فراهم سازد.
به منظور تعیین روایی این مقیاس از analysis, led to four factors, namely habitual تحلیل عاملی تأییدی و برای بررسی اعتبار آن از ضریب action, understanding, reflection, and critical reflective thinking which were similar to the آلفای کرونباخ استفاده شد.
از این میان، مزیرو٧ (١٩٩١) بر پایۀ دیدگاه دیویی (١٩٣٣)، چارچوبی نظری برای سطوح تفکر تأملی ارائه کرده است که مبنای 1- Kember 2- Baxter Magolda 3- epistemological reflection 4- Schon 5- reflection-on-action 6- reflection-in-action 7- Mezirow پژوهش حاضر قرار گرفت .
کمبر و همکاران (١٩٩٩، ٢٠٠٠) با توجه به نظریه مزیـرو (١٩٩١) مراحل تفکر تأملی را در 1- critical thinking 2- premise reflection 3- Wong 4- Chang 5- Yan 54 54 دانشجویان مقطع کارشناسی بررسی کردند.
همچنین ، از طریق اجرای تحلیل عامل برای مقیاس تفکر تأملی، چهار خردهمقیاس عمل عادتی، فهمیدن، تأمل ، و تفکر انتقادی به دست آمد که با پژوهش کمبر و همکاران (٢٠٠٠) همخوان است .