چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مولفه های سرمایه معنوی با مولفه های بهزیستی معنوی و بهزیستی روان شناختی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش کارکنان دو مجموعه صنعتی بودند که از میان آنها به شیوه تصادفی ساده 277 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامه سرمایه معنوی، پرسشنامه بهزیستی معنوی، و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی بودند. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسن و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که: 1) از بین مولفه های سرمایه معنوی، مولفه های ارزش گرایی معنوی، تاثیرگذاری معنوی، حکمت گرایی معنوی، فعالیت خالصانه، تکریم انسانیت، و اعتماد معنوی دارای توان پیش بینی معنادار برای بهزیستی معنوی شخصی هستند. 2) از بین مولفه های سرمایه معنوی، فقط ارزش گرایی معنوی دارای توان پیش بینی معنادار برای بهزیستی معنوی محیطی است. 3) از بین مولفه های سرمایه معنوی، مولفه های تاثیرگذاری معنوی، فرصت خلوت با خدا، و اعتماد معنوی دارای توان پیش بینی معنادار برای بهزیستی معنوی متعالی هستند، و 4) از بین مولفه های سرمایه معنوی، مولفه های ارزش گرایی معنوی، فرصت خلوت با خدا، فعالیت خالصانه، و اعتماد معنوی دارای توان پیش بینی معنادار برای بهزیستی روان شناختی هستند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهند که مولفه های سرمایه معنوی ظرفیتی بالقوه برای ارتقاء سطح بهزیستی معنوی و بهزیستی روان شناختی افراد در محیط کار دارند.
خلاصه ماشینی:
سرمايه معنوي ١٤ در زمرة سازه هاي به نسبت جديد است که تاکنون در عرصه پژوهش هاي کاربردي و بنيادي ، کمتر مورد توجه قرار گرفته است (کني ١٥، ٢٠٠٧؛ بيکر١٦و مايلز ـ واتسون ، 17 1- spirituality 2- Day 3- Preston 4- Ritter 5- Hernandez 6- Kim 7- Reed 8- Kang 9- Oh 10- Park 11- Peterson 12- Han 13- Richardsson 14- spiritual capital 15- Kenny 16- Baker 17- Miles-Watson 31 31 ٢٠٠٨).
در تعريف و اندازه گيري بهزيستي روان شناختي براساس 1- environmental well-being 2- transcendental well- being 3- Gomez 4- Keng 5- Smoski 6- Robins 7- Moe 8- Karunanidhi 9- Chitra 10- Robertson 11- Cooper 12- Rathi 13- Baer 14- Lykins 15- Peters 35 35 شاخص هاي سه گانه مورد اشاره ، شرايطي همچون تندرستي ، راحتي ، فضيلت يا ثروت که وابسته به دنياي بيرون فرد هستند، و ويژگي هايي مانند بهداشت رواني که با فقدان مؤلفه هاي منفي تعريف مي شوند، مدنظر قرار نگرفته اند.
البته علي رغم اينکه در بسياري از مطالعات نشان داده شـده کـه بـين احسـاس بهزيستي روان شناختي و دينداري و معنويت رابطه وجود دارد، ولي غالبا ميزان ايـن ارتبـاط متوسـط به پايين بوده و در برخي مطالعات بين بهزيستي روان شناختي و معنويت رابطه اي گزارش نشدهاسـت 1- Sonnentag 2- Binnewies 3- Mojza 4- White 5- Francis 6- Johnson 7- Wittink 8- Joo 9- Lewis 10- Barg 11- Harward 12- Dierendonck 13- Ismail 14- Deshmukh 15- Compton 36 36 (کامپتون، ٢٠٠٥).