چکیده:
امروزه، اینترنت به ابزاری مهم در تعاملات اجتماعی، تفریحات، فعالیت های روزمره، و کسب اطلاعات برای نوجوانان تبدیل شده است. اگرچه، اینترنت فی نفسه می تواند ابزاری بی ضرر باشد اما استفاده افراطی یا بیش از حد از این ابزار باعث بروز مسئله ای در میان کاربران آن، به ویژه نوجوانان شده که به وابستگی آنلاین معروف است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین تفاوت میان نوجوانان وابسته آنلاین و نوجوانان عادی از نظر اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. این پژوهش در قالب طرح پیمایشی و به صورت مقطعی صورت گرفت. آزمودنی ها را 535 نوجوان (218 پسر و 317 دختر) تشکیل می دادند که در سال 1390، در دبیرستان های شهر یزد به تحصیل اشتغال داشتند. این افراد، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزارهای سنجش عبارت بودند از: آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT)، و پرسشنامه فوبی و اضطراب اجتماعی برای کودکان (SPAI-C). شیوع وابستگی آنلاین در مطالعه حاضر، 7/21 درصد به دست آمد. تـفاوت معنـاداری میـان کاربـران وابـسته آنلاین و کاربران عـادی از نـظر اضطراب اجتـماعی بـه طور کـلی (0/01>P)، و از نظر مولفه های اضطراب اجتماعی، یعنی عملکرد اجتماعی (0/01>P)؛ اجتناب/ مواجهه اجتماعی (0/05>P)؛ جرات (0/01>P)؛ و علائم جسمانی و شناختی (0/05>P) وجود داشت. تـحلیل رگـرسیون چندگانه سلسله مراتبی نشان داد که وابستگی آنلاین، 6/9 درصد از واریانس اضطراب اجتماعی را تبیین می کند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش های پیشین نشان دادند که وابسـتگی آنلایـن ، بـا مشـکلات متعـددی همـراه اسـت ، ماننــد تغییـرات ساختــاری در مغـزِ استفــاده کننــدگان از اینتــرنت (ژو٢٨ و همکـاران ، ٢٠١١)، مشــکلات هیجــانی ماننــد افســردگی (یانــگ ، ٢٠٠٩؛ آیزنبــاخ ٢٩ و ویــات ٣٠، ٢٠٠٢؛ دامیــان ٣١، رویگــومز، 32 1- Fackler 2- Chou 3- Hsiao 4- Wu 5- Zhu 6- Siomos 7- Dafouli 8- Braimiotis 9- Mouzas 10- Angelopoulos 11- Internet World States 12- Tsai 13- Mythily 14- Qiu 15- Winslow 16- Kaltiala-Heino 17- Lintonen 18- Rimpelä 19- Jang 20- Hwang 21- Choi 22- Cao 23- Su 24- Yen 25- Ko 26- Yang 27- Block 28- Zhou 29- Eysenbach 30- Wyatt 31- Damian 32- Ruigomez 96 96 پاستور١، مارتین ـ مورنو٢، ١٩٩٩؛ جانگ ، هوانگ ، و چوی، ٢٠٠٨؛ ین و همکاران ، ٢٠٠٧؛ کیم ٣ و همکـاران ، ٢٠٠٦)، اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) (انجمن روانپزشکی آمریکا، ٢٠٠٠؛ یوو٤ و همکـاران ، ٢٠٠٤؛ ها٥ و همکاران ، ٢٠٠٦)، اختلال کنترل تکانه (کوو، ین ، چِن ٦، چِن ، یـن ، ٢٠٠٥)، خصـومت (یـن و همکاران ، ٢٠٠٨؛ کوو، ین ، ین ، لین ٧، یانگ ، ٢٠٠٧)، ترس و اضـطرابِ مـرتبط بـا انـزوا، اجتنـاب از تعامـل 8 اجتماعی با دیگران ، کناره گیری از خانواده ، رفتار انحرافی در قالـب پورنـوگرافی، و قمـار غیرقـانونی (ُارزاک ، ١٩٩٨)، اثرهای منفی بر زندگی تحصیلی، اجتماعی، مالی، و شغلی (یانگ ، ١٩٩٨)، رفتار پرخاشگرانه ، علائم اختلال های روان پزشکی، و مشکلات میان فردی (کوو، ین ، لیـو٩، هوانـگ ، یـن ، ٢٠٠٩؛ سـئو١٠، کانـگ ، و 11 یوم ١٢، ٢٠٠٩)؛ عادات غذایی نامناسب (کیم و چن ، ٢٠٠٥)، نافعالی فیزیکی و کوتاه بودن دورۀ خواب (لام ، و همکاران ، ٢٠٠٩)، استفادۀ فزاینده از الکل و مواد (گاِنل ١٣، اسمیت ١٤، فرانکل ١٥، کِمـپ ١٦، پتـرز١٧، ١٩٩٨)، و بالاخره تغییر در عوامل مرتبط با سبک زندگی (لام و همکاران ، ٢٠٠٩).