چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تاب آوری و منبع کنترل با شادکامی در دانشجویان بود. این پژوهش مطالعه ای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتمل بر کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز در سـال تـحصیـلی 91-1390 بـود که از این جـامعـه، براساس جدول کرجسی مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای، 200 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون، پرسشنامه منبع کنترل درونی و بیرونی راتر، و سیاهه شادکامی آکسفورد استفاده شد. داده ها به کمک روش های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد شادکامی با تاب آوری و منبع کنترل درونی رابطه مثبت و معنادار، و با منبع کنترل بیرونی رابطه منفی و معنادار دارد. همچنین، براساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیرهای تاب آوری و منبع کنترل قادرند %28 از واریانس شادکامی را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
1- happiness 2- satisfaction 3- Myers 4- positive psychology 5- Seligman 6- Csikszentmihalyi 7- well-being 8- health 9- Snyder 10- Lopez 11- Carr 12- Lybomirsky 13- John Locke 14- Jeremy Bentham 15- Eysenk 16- streaks 17- Easterlin 18- Lewis 19- Maltby 20- Day در اين پژوهش ، از ميان عوامل مختلف ، تاب آوري ١ به منزلۀ متغير مرتبط با شادکامي در نظر گرفته شد.
دوم ، افراد داراي منبع کنترل بيروني ، که خود را بر شرايط و رويدادهاي زندگي خويش ، مسلط نميدانند و حوادث زندگي خود را به عوامل بيروني از قبيل شانس ، سرنوشت ، و قدرت ديگران نسبت 1- resilience 2- Garmezy 3- Masten 4- Conner 5- Davidson 6- Waller 7- Ong 8- Bergeman 9- Bisconti 10- Wallace 11- Baldwin 12- Cohn 13- Fredrickson 14- Brown 15- Mikels 16- Conway 17- Tugade 18- locus of control می دهند.
با استفاده از برآورد 1- Lazarus 2- Cheng 3- Furnham 4- Kelley 5- Steptoe 6- Wardle 7- Ashby 8- Kottman 9- Darper 10- Clarke 11- Hadsell 117 117 جدول کرجسی ١ و مورگان ٢ (١٩٧٠)، حجم نمونه ، ٢٠٠ نفر انتخاب شد که برای گزینش آن ابتدا، از بین دانشکده های موجود، ٥ دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی؛ کشاورزی؛ فنی ـ مهندسی؛ مکانیک ؛ و ادبیات و زبان های خارجی انتخاب شدند و از هر دانشکده ، دو کلاس به طور تصادفی انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند.