چکیده:
کلانشهر تبریز بزرگ ترین شهر شمال غرب کشور به عنوان یکی از مراکز جذب گردشگر در سطح ملی و بین المللی در کشور ایران است . این شهر با توجه به داشتن آثار تاریخی، فرهنگی و مذهبی فراوان لیکن تاکنون نتوانسته به جایگاه واقعی خود در عرصه ی جذب گردشگران دست یابد. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقاط قوت و فرصت های گردشگری این شهر و ارائه ی راهبردهای اجرایی برای توسعه ی آن میباشد. روش تحقیق توصیفی– تحلیلی با ماهیت کاربردی است که برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه و تشکیل گروه های کانونی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل استراتژیک SOAR استفاده شده است . جامعه ی آماری پژوهش جمعیت شهر تبریز، گردشگران ، فروشندگان ، هتلداران و مسئولان مرتبط با امور گردشگری (حدود ١٥٠٠٠٠٠ نفر) میباشد که حجم نمونه نیز بر اساس فرمول کوکران ٣٨٤ نفر برآورد شده است . بر اساس نتایج به دست آمده شهر تبریز با وجود آب و هوای مناسب و آثار باستانی و گردشگری فراوان قابلیت تبدیل به یک نمونه ی گردشگری منطقه ای و بین المللی را داراست . همچنین کاهش نرخ بیکاری از ١٢/٠٨ درصد به ٥ درصد؛ افزایش سرانه ی فضای سبز در شهر از ٣,٥ به ٨ مترمربع و ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران برای ساخت هتل آپارتمان از نتایج مورد انتظار توسعه ی گردشگری در این شهر میباشد. بدین منظور راهبردهای موثر برای توسعه ی گردشگری این شهر عبارت اند از افزایش فضای سبز و کمپ های گردشگری، نوسازی و بهسازی ناوگان حمل ونقل شهری، ارائه ی تسهیلات بانکی برای بالا بردن کیفیت خدمات و تسهیلات ، اخذ و تسهیل صدور ویزا برای گردشگران ورودی از کشورهای دیگر و دستیابی به عوامل موثر بر رضایت گردشگران مخصوصا درک آن ها از ارزش مقصد گردشگری و کیفیت محصولات ، خدمات و تجربیات گردشگری در مقایسه با سایر مقصدهای گردشگری
Tabriz is the largest city in the North-West of the Iran as a tourist attraction centers in the national and international of the country. The city، according to its historical، cultural and religious potentiality، can not find its real position in the field of tourism. Therefore، the purpose of this study is to evaluate the strengths and opportunities of tourism in the Tabriz and provide strategies for improving it. The required data of this descriptive - analytical study are collected via interview and formed focal groups and analyzed by SOAR as strategic model. The population of this study were tourists، vendors، hoteliers and officials associated with tourism (1500000) that sample size was estimated based on Cochran formula that were 384 people. Based on the results، Tabriz based on its good weather and plenty of Antiquities and tourism capability has this potentiality to become a regional and international tourism place. The expected results of tourism development in the city can be mentioned to decrease the unemployment rate from 8.12 percent to 5 percent، growth green space from 3.5 to 8 square meters per capita in the city and provide facilities for investors to build hotel. Hence، effective strategies for the development of tourism in the city include increasing green space and tourist camps، rehabilitation and improvement of urban transportation fleet، providing banking facilities in order to achieve tourist satisfication is needed.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٧- اولویت بندی راهبردهای اجرایی توسعه ی گردشگری در شهر تبریز طبق نظر ذینفعان راهبردهای اجرایی توسعه گردشگری شهر تبریز میانگین رتبه ای اولویت بندی افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد انواع پارکهای جنگلی و پارک مسافر برای استفاده از محیط دنج و مطلوب و همچنین ایجاد کمپ های متعدد گردشگری در نقاط مختلف شهر و تنوع بخشی به محل سکونت گردشگران با توجه به سلایق و درآمد آن ها 9,234 5 ایجاد زیرساخت ها و مناظر زیبا و توسعه و ساخت کاربریهای تفریحی برای استفاده گردشگران و استفاده از نیروی جوان برای اشتغال در این بخش 11,371 1 ایجاد سرویس اینترنت بیسیم برای استفاده گردشگران و همچنین مرکز اطلاع رسانی در مجموعه های تاریخی و تفریحی 5,321 11 اختصاص اتوبوس های تبریز گردی برای آشنا نمودن گردشگران با میراث فرهنگی و جاذبه های گردشگری شهر و تلاش در جهت نوسازی و بهسازی ناوگان حمل ونقل شهری 6,761 9 برگزاری جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی و جشنواره های شعر و تئاتر برای جذب گردشگران خارجی 5,976 10 انسجام بخشی به امور مربوط به برنامه ریزی گردشگری و استفاده از مدیریت پایدار در برنامه ریزی گردشگری این شهر و ارائه ی برنامه هایی برای خواهرخواندگی شهر تبریز با شهرهای گردشگری مهم دنیا 11,024 2 ارائه ی تسهیلات بانکی برای بالا بردن کیفیت خدمات و تسهیلات ایجاد هماهنگی بر عناصر تأثیرگذار در سیستم برنامه ریزی گردشگری شهر و اخذ و تسهیل صدور ویزا برای گردشگران ورودی از کشورهای دیگر 10,865 3 ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذاران برای ساخت هتل آپارتمان در شهر تبریز و ارائه ی معافیت های مالیاتی به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری شهر 9,761 4 برگزاری جلسات سالانه یا فصلی به منظور سنجش توسعه گردشگری و ارائه راهبردهای نو 7,211 7 استفاده از مانیتورها و همچنین نور و رنگ های مختلف در معماری شهری به منظور زیبا نمودن شهر و جلب توجه گردشگران 7,045 8 دستیابی به عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی که مستلزم ارزیابی مستمر، شناسایی، دسته بندی و تحلیل مجموعه نیازها، انتظارات و ادراکات گردشگران مخصوصا ادراک آن ها از ارزش مقصد گردشگری و کیفیت محصولات ، خدمات و تجربیات گردشگری در مقایسه با سایر مقصدهای گردشگری است ."