چکیده:
این پژوهش با هدف الگویابی مدل معادلههای ساختاری روابط بین عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با رفتارهای انحرافی دبیران شهر اصفهان به اجرا درآمد. روش پژوهش علی- همبستگی و جامعه آماری آن تمام دبیران مرد و زن شهر اصفهان به تعداد 4604 نفر بود. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای که در آن نسبت سهمی شرکت کنندگان نیز در نظر گرفته شده بود و با استفاده از جدول کوهن 357 نفر (150 نفر مرد و 207 نفر زن ) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عدالت سازمانی (مورمن و نیهوف، 1996)، رضایت شغلی(اسمیت و همکاران، 1969)، تعهد سازمانی(آلن و مایر،1990) و رفتارهای انحرافی (بنت و رابینسون ،2000) است که روایی سازه آنها با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی هر کدام بر حسب آلفای کرونباخ به ترتیب 0/90، 0/82، 0/86 و 0/76بدست آمد. در راستای بررسی فرضیههای پژوهش دادههای بدست آمده برای تحلیل به صفحات دادههای خام نرم افزار بسته آماری علوم اجتماعی منتقل شد و برای برازش مدل معادلههای ساختاری از نرم افزار اموس استفاده شد. یافتههای بدست آمده از تحلیل آماری نشان داد که عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی به گونه مستقیم و غیر مستقیم بر رفتارهای انحرافی تاثیر دارند. عدالت سازمانی نیز تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی دارد. نتایج مدل یابی معادله ساختاری نیز نشان داد که رضایت شغلی بیشترین تاثیر را بر رفتارهای انحرافی دارد. همچنین، مدل علی طراحی شده در پژوهش بر اساس الگوی معادلههای ساختاری برازش گردید. شاخص نیکویی برازش (GIF)0/905، شاخص برازش تطبیقی مقصد(PGIF) 0/696 و جذر واریانس (RSMEA) 0/802 بدست آمد. بنابراین، مدل دارای برازش نسبتا خوبی بوده است. در مجموع تمام شاخص ها مدل پیشنهادی پژوهش را تایید کردند.
خلاصه ماشینی:
"پژوهشهایی گوناگون هم که تاکنون انجام شده است، عوامل گوناگونی را به عنوان عوامل پیشبینی کننده رفتارهای انحرافی در محیط کار بیان کردهاند که از جمله این عوامل میتوان به نبود رضایت شغلی، نبود عدالت سازمانی )Mc Cain ٢٠١٠؛ ٢٠١١,Carswell &ONeill, Lewis ( و نبود تعهد سازمانی (٢٠١٣,McNally &Flint, Haley ( اشاره کرد.
با مرور پژوهشهای داخلی و خارجی انجام شده در ارتباط با متغیرهای پژوهش و با توجه به اینکه پژوهشگر به واسطه انجام فعالیتهای مرتبط با وظایف کاری خود با کارکنان، وجود این رفتارها را تا حدی در سازمان خود مشاهده کرده است، در پی آن است تا خلء موجود در حیطه چهار متغیر عدالت سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتارهای انحرافی دبیران را با کمک معادله ساختاری بررسی کند.
از دیگر دلیلی که ضرورت انجام این پژوهش را بیان میکند، این است که بررسیهای انجام شده به وسیله پژوشگر در پژوهشهای پیشین که متغیرهای مطرح در این پژوهش را دارا بوده یا مرتبط میباشند، نشان میدهد که متغیرهای عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی به گونه همزمان با رفتارهای انحرافی در جامعه دبیران آموزش و پرورش مورد بررسی قرار نگرفته است و در این زمینه نکات مبهمی در ایران وجود دارد.
روش پژوهش این پژوهش که با هدف بررسی رابطه بین عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با رفتارهای انحرافی دبیران شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمده است، از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش علی - همبستگی است که در آن رابطه علی مبتنی بر مدل یابی معادله های ساختاری متغیرهای پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است."