چکیده:
هدف این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر کاربرد رایانش ابری در دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. این مطالعه با توجه به روش و چگونگی بدست آوردن دادهها، از نوع توصیفی- اکتشافی با روش پیمایشی بشمار میرود. جامعه آماری مورد مطالعه را تمامی مدیران و کارشناسان آشنا با فناوری دادهها و ارتباطات دانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل دادهاند که شامل 217 نفر است. روش نمونهگیری بکار رفته در مطالعه، نمونهگیری تمام شمار است. برای گردآوری دادههای مربوط به عوامل موثر بر کاربرد رایانش ابری، از پرسشنامه بهره گرفته شد. روایی پرسشنامه به وسیله اساتید و کارشناسان حوزه فناوری دادهها و ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 917/. در سطح خوبی محاسبه گردید. بر اساس یافتههای پژوهش، 30 متغیر اثرگذار در بکارگیری رایانش ابری در 5 دسته کلی قرار گرفتند. در گام بعد و در تحلیل عوامل پنج گانه اثرگذار بر کاربرد رایانش ابری، مشخص گردید. عامل نخست با برخورداری 4 متغیر (عوامل ارزیابی ذهنی فناوری، تفکر به برآورده شدن انتظار، اعتبار از ارایه دهنده خدمات ابر و اعتبار از نوآوری) از 30 متغیر،در کل 27/546 درصد از واریانس کل را تبیین میکند که بیانگر اهمیت بیشتر این عوامل از دیگر عوامل پنج گانه است.
خلاصه ماشینی:
برابر تعریف مؤسسه جهانی استاندارد و فناوری آمریکا١؛ رایانش ابری مدلی است برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از راه شبکه ، به مجموعه ای از منابع رایانشی تغییرپذیر و پیکربندی مانند شبکه ها، سرورها، فضای ذخیرهسازی، برنامه های کاربردی و سرویس ها؛ به گونه ای که این دسترسی بتواند با کم ترین نیاز به مدیریت منابع یا نیاز به دخالت مستقیم ارایه دهندهگان سرویس به سرعت فراهم یا آزاد شود (٢٠٠٩ ,Mell and Grance).
بر اساس نظر موسسه پژوهشی فوستر٣، رایانش ابری تعداد زیادی از زیر ساخت های کنترل شده و قابل اندازهگیری مجازی است که قابلیت میزبانی برنامه ها را دارد و مشتری این سرویس ، بر حسب 1 -National Institute of Standards and Technology 2 -License 3- Forrester استفاده از آن، هزینه خدمات را پرداخت میکند و به صورت عامتر باعث تغییر ساختار و ماهیت سیستم های دادهای سازمانها و به گونه خاص باعث تغییر در توسعه ارتباطات از راه دور میشود (٢٠١٢ ,Hailu).
هدف این پژوهش بیش تر بر این است که با تعیین عوامل موثر بر کاربرد فناوری رایانش ابری که میتواند شیوه دسترسی و استفاده سازمانها را از محصولات و خدمات فناوری دادهها و ارتباطات تغییر دهد؛ به آنها بویژه موسسات آموزشی امکان بدهد تا بین مالکیت و مدیریت محصولات و خدمات آن و رویکرد برونسپاری گزینش بهینه ای انجام بدهد.
اشاعه و پذیرش رایانش ابری بویژه در میان سازمان از راه دسترسی عمومی به خدمات ابر تشویق میشود (٢٠١٢ ,opitz) و هم چنین ، مزایای متعددی مانند افزایش انعطافپذیری و چابکی را در پی دارد (٢٠١٠ ,Schuff &Altaf ).